Přeskočit na hlavní obsah

6 principů virality startupu


Nedostatek virálního růstu může vést k propadnutí vašeho startupu, jelikož první týdny startupu jsou velmi důležité. V minulosti jsme psali o tom, jak změnit myšlenku ve startup. Dnes Vám povíme o viralitě a uvedeme tipy, jak jí dosáhnout.

Co je viralita?

Viralita je proces šíření informací o startupu takovou rychlostí, která značně překračuje běžné šíření myšlenky produktu. Jedná se o fenomén, který když spustíte, začnou ho lidé šířit vysokou rychlostí. A ke všemu to je úplně zdarma. V současné době se nejvíce používá videoobsah, jelikož je vnímán mnohem lépe a jednodušeji než longread (dlouhé články).

Zde je nejjednodušší způsob výpočtu faktoru virality pro startup:
  1. Uveďte počet aktuálních uživatelů. Předpokládejme, že jich je teď 150.
  2. Podívejte se, jaký je průměrný počet pozvánek nebo sdílení od jednoho uživatele. Předpokládejme, že každý uživatel pošle pozvánku 5 přátelům. Celkem to vychází na 750 odeslaných pozvánek (150 x 5 = 750).
  3. Zjistěte, kolik z nich kliklo na odkaz a přihlásilo se k vaší službě nebo nainstalovalo aplikaci. Například to udělalo 250 uživatelů (33 % těch, kteří obdrželi pozvánku).
  4. Nyní vydělte počet nových uživatelů startupu, kteří přišli díky pozvánce, počátečním počtem uživatelů: 250/150 = 1,7.
Pokud hodnota koeficientu přesáhne 1, znamená to, že se startup šiří tak, jak má. V opačném případě je třeba přehodnotit své metody propagace.

Podporujte viralitu Vašeho startupu

Podpora virálního šíření i u takové společnosti, která se zabývá prodejem triviálního produktu jako je mixér, může mít smysl. V roce 2006 zvýšila videa společnosti Blendtec tržby o 700 %. V řadě videí na YouTube s názvem Will It Blend? (Rozumixuje se to?) zaměstnanci společnosti házejí skleněné kuličky, různé malé předměty a dokonce i iPhone do mixéru, aby předvedli ostrost nožů.

Ve své knize o virálním marketingu “Contagious: Why Things Catch On” Jonah Berger definuje šest elementů virality, které pomáhají produktu virálně se šířit:
  1. Sociální měna
  2. Triggery (spouštěč)
  3. Emoce
  4. Publicita
  5. Praktická hodnota
  6. Příběhy

Ne všechny mohou být použity v jednom produktu, ale čím více jich můžete použít, tím lépe. Zde jsou tipy, které vám pomohou:

1. Nabídněte sociální měnu

Lidé rádi mluví o tom, co jim pomáhá vypadat lépe a vytvářet image, že jsou inteligentní, úspěšní a znalí. Tento jev se nazývá sociální měna - lidé si vyměňují informace o vašem startupu, aby získali sociální uznání. Navíc mnohem ochotněji sdílíme doporučení od těch, koho známe, než věřit reklamě. Doporučení jsou přesnější. Například, přátelé vám nebudou doporučovat seznamovací aplikaci, když se připravujete na svatbu (jenom jako vtip :))

Pomozte lidem vypadat výjimečně, když mluví o vašem startupu:
  1. Zjistěte, v čem je váš startup jedinečný. V tomto například uspěl Uber: představte si, jak skvěle se cítili první uživatelé, když vyprávěli svým známým o aplikaci, přes kterou si objednali taxík pomocí pár kliků.
  2. Použijte gamifikaci. Aplikace Foursquare s vlastním systémem odměn je živým příkladem tohoto přístupu. Letecké společnosti jako American Airlines nebo British Airways také úspěšně používají herní prvky ve svých věrnostních programech. Mnoho lidí ani nevyužije získané míle - líbí se jim proces jejich získávání, jež je ve formě zábavné hry.
  3. Pomozte lidem cítit se jako zasvěcenec. Uzavřené komunity nebo události pouze pro zasvěcené vždy přitahují pozornost. Tak proč to nevyužít? Například SmartBargain, internetová stránka se zlevněnými produkty, dokázala dosáhnout popularity pouze tím, že se stala uzavřenou komunitou, k níž se lze připojit pouze prostřednictvím pozvání.

2. Hledejte správné spouštěče

Podle Jonah Bergera se Američané baví o brandech až 3 miliardy krát denně. Musíte najít spouštěče, které pomohou Vašemu startupu stát se součástí těchto rozhovorů. Spouštěče spojují různé jevy s akcemi - například někdo viděl něco zajímavého a rovnou to vyfotil na Instagram.

Úspěch spouštěče závisí na těchto faktorech:
  • Frekvence. Když KitKat začal ztrácet popularitu, byl zachráněn kampaní, která ho prosazovala jako nejlepší sladkost ke kávě. Proč přesně káva? Je to z toho důvodu, že v USA není čaj příliš populární, horká čokoláda je spojena výhradně se zimními prázdninami, ale kávu pijí denně.
  • Síla spojení. Například, červená je špatný spouštěč, protože je spojena s velkým počtem společností (YouTube, Netflix, Pinterest atd.). Žlutá barva není tak běžná, a tak ji Snapchat úspěšně použil.
  • Spouštěče by se měly nacházet na správném místě. Investujte do vytváření spouštěčů spojených s požadovaným místem a časem použití. Například rodinné prohlížení Netflixu je první věc, na kterou si Američané vzpomenou, když jsou unavení nebo nemocní a nechtějí nikam jít.

3. Vyvolávejte emoce charakterizované vysokou emoční aktivitou

Virální obsah vyvolává emoce, které jsou lidé připraveni sdílet. Ale jaké emoce potřebujete? Obvyklá mylná představa je, že mluvíme pouze o pozitivních emocích. Virální šíření podporují tzv. silné emoce, které způsobují vysokou emoční aktivitu. Jedná se například o nadšení, překvapení, strach nebo hněv. Na druhou stranu, virálnímu šíření zpravidla nepomáhají tzv. slabé emoce, což je například smutek, důvěra nebo lítost. Zde jsou příklady virální reklamy, která používá silné emoce:

  • Virální videoklip "Pařížská láska" od Googlu ukázal příběh o lásce změnou vyhledávacích dotazů, a tím spojili emoce s používáním Google
  • BMW v kampani The Hire ukázalo reklamu s pronásledováním a rychlou jízdou, která nabídla spoustu adrenalinu místo standardního videa o luxusním životě nebo výletech s rodinou. V tomto roce jim vzrostl prodej aut o 12 %.

4. Používejte spouštění na veřejnosti

Lidé by měli vidět, že ostatní používají váš produkt. Aplikace Meerkat pro streamování videa se například vyvinula až poté, co ji lidé začali používat na festivalu SXSW15 v Austinu. Když uživatelé viděli, že ostatní používají streamování videa pomocí Meerkat, začali to dělat taky. Lidé, kteří svou aplikaci používají veřejně, zvyšují její hodnotu.

Zboží s vaší symbolikou také neublíží - samolepky jsou levné, ale výsledek jejich umístění může překročit všechna očekávání.

5. Ukažte praktickou hodnotu

Lidé rádi pomáhají ostatním, protože jim to pomáhá cítit se dobře. Budou s radostí sdílet startupy, které pomáhají:
Ušetřit peníze (Groupon, LivingSocial)
Ušetřit čas (Slack, Mint)
Zachránit zdraví (Ecoisme, Awair)

Volba správného referenčního bodu je také důležitá: pokud uživatelé vidí, že sleva je k dispozici téměř vždy, budou považovat slevu v aplikaci za běžnou cenu. Proto byste měli vytvořit exkluzivní atmosféru a nabízet slevu pouze příležitostně a na omezenou dobu nebo dokonce určité skupině lidí (například prvním 200 uživatelů vašeho startupu). Exkluzivita je úspěšně využívána začínajícími firmami, kteří sbírají peníze na Kickstarter.

Navzdory tomu, že skutečně potřebují prostředky na startup, omezují počet bonusů (výhod) dostupných pro investory a motivují je, aby investovali více.

6. Naučte se vyprávět příběhy neoddělitelné od Vašeho startupu

I když jednotlivá fakta nesou opravdovou cennost, příběhy jsou mnohem atraktivnější a efektivnější. Jsou snadněji zapamatovatelné, protože mají začátek, střed a konec. Do příběhu můžete a potřebujete zabalit vize startupu, kterou chcete propagovat. Příběhy jsou důležitým zdrojem znalostí o světě:
  • Na vyšší úrovni informují o společenských normách a očekávaném chování.
  • Na nižší úrovni poskytují konkrétní rady - kde opravit vůz, jaký automobil je nejspolehlivější apod.
Příběh je důvěryhodnější než reklama. Koneckonců, příběh je to, co se stalo někomu, koho známe nebo nám osobně. Vyvolává emoce a touhu zjistit, jak to všechno skončilo. Jsme méně logičtí a více zapojeni, když posloucháme příběhy.
Zakladatelé čajového startupu Honest začínají příběh o sobě tím, že byli žízniví.

Závěr

  1. Virální propagace startupu není v rukou několika vlivných lidí nebo hvězd, ale závisí na efektivitě aplikovaného úsilí.
  2. Virální marketing je k dispozici všem bez ohledu na typ aplikace. Vše, co potřebujete, je vyhodnotit vaše výhody a směrovat úsilí správným směrem.
  3. Šest výše uvedených tipů pomůže zvýšit virální potenciál vašeho startupu.
Značky často stanovují špatný cíl: chtějí, aby se o nich mluvilo a nesoustředí se na to, o čem vypraví. Pokud chcete úspěšně spustit startup, vytvořte zprávy a příběhy, které pomohou dosáhnout cenné virality.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Programování je jednou z nejcennějších dovedností pro profesní růst, osobní rozvoj a vytváření něčeho úžasného. Je čas popsat deset tipů pro ty, kteří právě začínají svou cestu do programovacího světa. 1. Zjistěte, proč chcete programovat Zvolený směr ve výuce bude záviset na tom, proč se chcete naučit programovat a jak dlouho jste ochotni věnovat tomuto procesu. Pokud chcete být programátorem, je třeba začít s odborným kurzem (společnost Google sestavila seznam dovedností a kurzů pro ty, kteří chtějí být programátorem). Pokud chcete vytvářet hry a webové stránky pro zábavu ve svém volném čase, interaktivní kurzy jsou nejlepší volbou. Bloc vytvořil srovnávací tabulku kurzů v závislosti na zatížení, nákladech a důvodech k osvojení si programování. 2. Vyberte správný jazyk programování Neexistuje nejlepší programovací jazyk. Jakmile se naučíte jeden, nebude pro vás problém zvládnout další. Takže se nemusíte koncertovat na volbu pouze jednoho jazyka. Nicméně předpokládá s

14 tipů pro návrh ikon mobilních aplikací.

Ikona mobilní aplikace je malý obrázek, který prezentuje aplikaci v mobilním světě , na zařízení uživatele a na obchodech s aplikacemi. Pokud budete brzy vytvářet svoji mobilní aplikaci a návrh ikonky k tomu, přečtěte si tyto tipy. Pomohou vám vyhnout se chybám, se kterými se nováčci mohou setkat. Grafik by se měl soustředit na vzhled ikony, protože se uživatelé často pří výběru aplikace řídí právě vzhledem ikony. Proto nabízíme následující tipy pro vytvoření návrhu ikony mobilní aplikace. Postupujte podle pokynů mobilních výrobců Ikony neexistují samy o sobě, ale uvnitř grafického obalu určitého systému . Měly by se harmonicky vejít do rozhraní aplikace, nevypadat zvláštně vedle ikon jiných aplikací, ale současně být jedinečné. Proto vývoj ikony aplikace začíná seznámením se s příručkou výrobce systému. Zde jsou příručky, se kterými byste měli začít: Oficiální stránka věnovaná Material Design pro Android . Zde si můžete přečíst o stylu, animaci, komponente

Průvodce pro začátečníky ke spuštění a propagaci aplikace.

Poprvé vyvíjíte mobilní aplikaci ? Určitě máte spoustu otázek: Stojí to za to? Má to smysl? Jak se o tom lidé dozvědí? Zde jsou nejobvyklejší otázky a odpovědi, které pomohou začátečníkům vyvinout úspěšnou aplikaci. Mám hodně různých nápadů. Který si mám vybrat? Nejúspěšnější podnikatelé si vybudovali vlastní podnikání tím, že uvádí do praxe mnoho svých myšlenek. Proto se neomezujte na jednu myšlenku. Vytvoření aplikace je podobné vydávání hudebního singlu. Nikdy nevíte, který single přinese úspěch. Nápady testujte v aplikaci 4 až 6 měsíců, a pokud nevidíte rostoucí uživatelskou základnu, přejděte na další nápad. Mám nápad na aplikaci. Čím mám začít? Začněte tím, že svůj nápad jasně a podrobně popište na papír. Zkuste vytvořit detailní wireframe/šablonu budoucí aplikace. Poté, co jste určili vaše požadavky, potřebujete profesionální vývojářskou společnost, která bude schopna udělat návrh, projekt a vyvíjet Vaši aplikaci. Jak zjistím, jestli má uživatel zájem o mou aplikaci? M