Vymysleli jste startup, ale obáváte se, že nebudete schopni realizovat myšlenku tím nejlepším způsobem? Buďme upřímní: nic nezničí váš nápad rychleji než oddálení proměny nápadu na startup. Proto bychom rádi dnes věnovali pozornost tomu, jak přejít od myšlenky k realizaci a “get real”.
Přístup Getting Real vymysleli zaměstnanci společnosti Basecamp, která je známá stejnojmenným řešením pro řízení projektů. Základní myšlenkou přístupu Getting Real je co nejdříve vytvořit startup od nuly, s použitím minimálního množství zdrojů.
Pomocí Getting Real cílíte na budovaní efektivních vztahů se zákazníky. Zákazníci, kteří vědí, že děláte skvělý produkt a můžou se spolehnout na vaši firmu, vás doporučí svým přátelům a známým. Tím pomohou k větší popularitě vašeho startupu. Vybrali jsme 10 tipů založených na přístupu Getting Real, které vám pomůžou rychleji spustit startup:
- Shrňte vnímání produktu do jedné věty
Jak začít startup? Pochopte, co děláte. V případě, že vize vašeho startupu nelze shrnout do jedné věty, pak bude velmi těžké přesvědčit lidi o tom, že děláte něco, co opravdu stojí za to. Kromě toho, bez jasně definované vize jste zbaveni orientačního bodu, který pomáhá činit správná strategická a taktická rozhodnutí. Příklady začínající s jasnou vizí:
Airbnb: Rezervuj si unikátní domovy a zažij město, jako bys byl/a místní.
Basecamp: komunikace - základ projektového řízení.
Lyft: poskytnout lidem příjemné a cenově dostupné jízdy.
- Držte se přístupu lean startup
Jak založit startup, který bude minimálně využívat zdroje? Pomůže Vám přístup lean startup. To znamená, že budete spolupracovat s minimálním množstvím lidí (první verzi aplikace může vytvořit tým tří lidí, případně můžete nechat tvorbu MVP (minimum viable product, dále MVP) na outsource a používat levnější řešení nebo open source.
- Stanovte deadline a přesný rozpočet projektu
Před zahájením startupu je potřeba určit množství práce, čas a rozpočet. Jak dosáhnout rovnováhy mezi těmito faktory? Startup začněte vytvořením MVP, zařaďte do něj pouze důležité funkce, jejíž množství se může měnit během vývoje. Termín dokončení a rozpočet stanovte fixní. Taková omezení budou podnětem pro Vaš tým a budou motivovat k hledání inovativních řešení.
- Začněte tvorbu produktu z jeho centrálního prvku
V Basecamp se tento přístup nazývá Epicenter design: začínáte pracovat na návrhu nejdůležitějších části.
Například, pokud potřebujete vytvořit startup jako Medium, hlavními prvky budou nástroj pro online publikace a samotný článek. Návrh všeho ostatního (profily, menu, vyhledávací filtry, a pod.) budou vyvinuty později. Tím pádem již od prvního dne projektu se zaměříte na to nejdůležitější. Pro webové aplikace vypadá proces takto:
- Brainstorming.
- Příprava papírových skic. Je to mnohem rychlejší a levnější, než rovnou vytvářet maketu. Umožňuje rychle provádět změny nebo cokoliv překreslit.
- Elektronická maketa.
- HTML obrazovky.
- Kód.
- Nabízejte méně funkcí
Moderní uživatelé rádi vybírají produkty s omezenou funkčností, např. snapchat. Nepřidávejte zbytečné funkce do své aplikace. Pokud uživatelé žádají o nové funkce, zvažte jejich přidání až poté, když bude jasné, že tyto funkce vyžaduje více a více lidí. Například Twitter začal používat náhled pro odkazy až v roce 2015, devět let po uvedení na trh.
Hlavní nebezpečí zde spočívá v tom, že vytvoření nové funkce často vyžaduje vylepšení některých již existujících funkcí, což může rychle proměnit produkt v něco komplikovaného a nesrozumitelného.
- Odstraňte přebytečná nastavení
Nechcete, aby uživatelé strávili moc času v nastavení a pak už jen opustili aplikaci? Tak jim s tím pomozte a nepřidávejte rozsáhlá nastavení.
- Přidělte vašemu produktu individualitu
Když máte představu o své aplikaci a zároveň znáte potřeby potenciálních uživatelů, vytvoříte produkt, který má charakter a své vlastní zásady. Někomu se to možná nebude líbit, ale ti, na které cílíte, budou naprosto nadšení. Přesně to je potřeba pro startup.
Například firemní messenger Slack je v oblibě u mnoha vývojářů, ale zároveň má také spoustu odpůrců. Rovněž je těžké si představit MailChimp bez jeho pomocníka šimpanze.
- Vytvořte intuitivně pochopitelný produkt
Uživatelé nahlížejí do návodu a FAQ jen tehdy, když něco přestane fungovat. Zjednodušte jim život: stačí krátký onbording, abyste jim vysvětlili, jak vše funguje.
- Nesnažte se řešit problémy, které ještě nejsou
Jeden z takových problémů je škálovatelnost. Startupeři se obávají, že nestihnou rychle rozšířit projekt, pokud MVP bude mít úspěch. Připravit se na to 100% není možné. Mnohem důležitější je rychle provádět změny produktu a identifikovat obchodní model startupu, který bude pracovat pro vás. A samozřejmě, dělat radost svým uživatelům.
- Probuďte zájem ještě před zahájením startupu
Zde je návod, jak podpořit startup před spuštěním:
- Pár měsíců před zahájením pusťte „teaser“: začněte blog, ukažte veřejnosti své logo, naznačte, že na něčem pracujete a začněte sbírat první sledovatele a followery na sociálních sítích.
- Dva týdny před spuštěním startupu přejdete do režimu náhledu: začněte mluvit o funkcích, ukažte několik snímků obrazovky nebo videa, informujte o možnostech využití.
- Nastartujte startup aplikaci spolu s aktualizovanou landing page s informacemi o produktu.
Doufáme, že tyto tipy vám pomohou rychle přejít od nápadu k startupu. Tým iQuestu Vám pomůže pro Váš startup vytvořit návrh včetně strategií, vyvinout webovou aplikaci spolu s mobilní aplikací pro Android a iPhone. Kontaktujte nás ještě dnes.
Komentáře
Okomentovat