Plánujete vývoj softwarové aplikace? Vydejte se cestou MVP, tedy minimálního životaschopného produktu (Minimal Viable Product). Velmi pravděpodobně vám to ušetří mnoho peněz a starostí.
Co je MVP?
Pojďme se podívat na to, co se za zkratkou MVP skrývá. MVP neboli minimal viable product je v našem případě software, který je spuštěn s nejmenší možnou funkcionalitou vyvinutou v co nejkratším čase a za co nejnižší možné náklady. Výsledkem je, že můžete rychle získat relevantní zpětnou vazbu od reálných uživatelů. Díky MVP zjistíte, co uživatelé OPRAVDU potřebují a chtějí. Konečný produkt (aplikace či služba) vzniká na základě získané zpětné vazby. V podstatě se jedná o strategii vývoje, která minimalizuje rizika při zavádění nových produktů a služeb a v praxi vám ušetří nejen peníze, ale i čas a energii.
Vývoj mobilní aplikace/software podle strategie MVP spočívá ve vytvoření nejjednodušší verze software, která má sice minimum vlastností a funkcí, ale zároveň je dostatečně výkonná, aby byla schopna obstát v konkurenci a uspokojit očekávání a nároky prvních uživatelů.
Často to znamená zavřít mnoho skvělých nápadů na neurčito do šuplíku a soustředit se na skutečný přínos pro konkrétní cílovou skupinu. Minimální životaschopný produkt představuje úspornější a efektivnější strategii bez zbytečných výdajů na funkce, které často stejně přijdou vniveč.
Proč je vhodné začít s MVP?
Vývoj mobilních aplikací (a digitálních produktů obecně) je značně časově a finančně náročný proces. Jedná se o investici, která musí být dostatečně rentabilní, a to v relativně krátkém čase. Vezmeme-li navíc v potaz vysoce konkurenční online prostředí, každá minuta navíc vás může stát balík nebo pár zákazníků. Pokud ovládnete MVP strategii, získáte neocenitelnou konkurenční výhodu.
Hlavní výhodou MVP je snadné ověření funkcionality a rychlé a levné uvedení aplikace na trh. Vývoj plnohodnotného software může trvat půl roku i déle, pokud se rozhodnete pro MVP, za měsíc můžete začít sbírat reakce od prvních uživatelů aplikace, tzv. inovátorů.
Cestou MVP se kdysi rozhodly jít i startupy, jako jsou Airbnb, Spotify či Uber. A víte, proč uspěly? Neztrácely čas snahou dovést svůj první produkt / službu k dokonalosti. Žádné vymazlené webové stránky a vyšperkované texty. Věděly, co chtějí nabídnout svému cílovému trhu, a prostřednictvím jednoduchého MVP to prostě udělaly. Nečekejte, až vás konkurence předběhne.
Výhody MVP
rychlé uvedení na trh,
nízké počáteční náklady,
znalost potřeb cílové skupiny,
budování vztahu se zákazníky a uživatelské základny,
zpětná vazba,
minimalizace rizik,
ověření počáteční hypotézy a definice směru dalšího vývoje,
možnost získat investory.
Nevýhody MVP
snadnější adopce řešení konkurencí.
Jak funguje strategie MVP
Minimum Viable Product představuje minimalistické řešení, které se skládá ze čtyř základních kroků:
vývoj,
nasazení,
zpětná vazba,
analýza a vyhodnocení.
Kdy je vhodné použít MVP?
Jak už jsme uvedli na začátku článku, minimum viable product je snadnou a rychlou cestou, jak získat zpětnou vazbu od skutečných uživatelů. MVP se proto hodí, pokud zavádíte zcela nový produkt/službu, vstupujete s mobilní aplikací/software na dosud neprobádaný trh nebo pokud potřebujete svůj produkt uvést na trh rychle. Je to snadný způsob, jak zjistit, jestli má váš nápad šanci uspět.
Jak vytvořit minimální životaschopný produkt?
Ujasněte si obchodní a produktové cíle
Pro začátek potřebujete byznys plán. Koncept, který bude obsahovat hlavní myšlenky projektu, definovat cíle a charakteristiku cílové skupiny. Napište si seznam všech obchodních cílů, začněte těmi obecnými, ty pak doplňte sekundárními cíli, které by vám měly pomoci s naplněním cílů hlavních.
Zaměřte se na svůj rozpočet
Ačkoli prostřednictvím MVP strategie minimalizujete riziko neúspěchu, neměli byste jej úplně vyloučit. Zvažte, kolik finančních prostředků můžete v takovém případě postrádat, aniž by byste ohrozili další chod vašeho byznysu.
Nepodceňte uživatelský výzkum
Předimplementační fáze vývoje je často opomíjenou, avšak o to důležitější součástí celého procesu. Vyšší počáteční investice do průzkumu cílového trhu dokáže díky lepšímu pochopení přání zákazníků v dlouhodobém horizontu zvýšit tržby, a tím zkrátit dobu návratnosti. Zaměřte se na pochopení potřeb cílové skupiny, kvalitní tržní analýzu, konkurenční analýzu a reálná data o uživatelích.
Prioritizujte funkce
Jednou z nejtěžších fází MVP strategie je definovat funkce mobilní aplikace, které jsou pro vás zásadní, a které lze prozatím vynechat. Začněte tím, že vytvoříte seznam všech funkcí, které jsou podle uživatelského výzkumu pro danou cílovou skupinu přínosné.
Ideální je rozdělit funkce podle priority do čtyř základních skupin.
Funkce, které 1. musíme mít (budou součástí MVP), 2. měli bychom mít (inovativní funkce, jejichž zařazení je nutné zvážit), 3. můžeme mít (zvyšují uživatelský zážitek, ale nejsou zatím nutné), 4. zatím nebudeme mít (přijdou na řadu v další fázi vývoje).
V MPV by tak měly zůstat pouze základní funkce, které přinesou uživateli dostatečný přínos. Ostatní funkce patří do backlogu (seznamu úkolů/funkcí pro pozdější zpracování), odkud se budou dostávat do aplikace na základě uživatelských reakcí. Zpočátku se můžete zaměřit pouze na jednu platformu (např. pouze pro operační systém Android, který používá 75 % světové populace).
Kromě funkcí a odpovídajícího designu byste se měli zaměřit také na vhodné způsoby získávání zpětné vazby.
Definujte si metriky úspěšnosti
Stanovte si konkrétní, snadno měřitelné a realistické cíle, kterých chcete se svým MVP dosáhnout (např. zvýšení konverzního poměru, dosažení určitého počtu registrací či aktivních zákazníků apod.). Jen díky nim budete moci kvalifikovaně zhodnotit úspěšnost celého projektu a plánovat jeho další vývoj.
Stále si nejste jistí, jestli je MVP vhodný pro váš projekt? Neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodné strategie a postaráme se i o kompletní realizaci projektu.
Komentáře
Okomentovat