Přeskočit na hlavní obsah

Co je MVP a proč se vyplatí být minimalistou při vývoji software?


Plánujete vývoj softwarové aplikace? Vydejte se cestou MVP, tedy minimálního životaschopného produktu (Minimal Viable Product). Velmi pravděpodobně vám to ušetří mnoho peněz a starostí.

Co je MVP?

Pojďme se podívat na to, co se za zkratkou MVP skrývá. MVP neboli minimal viable product je v našem případě software, který je spuštěn s nejmenší možnou funkcionalitou vyvinutou v co nejkratším čase a za co nejnižší možné náklady. Výsledkem je, že můžete rychle získat relevantní zpětnou vazbu od reálných uživatelů. Díky MVP zjistíte, co uživatelé OPRAVDU potřebují a chtějí. Konečný produkt (aplikace či služba) vzniká na základě získané zpětné vazby. V podstatě se jedná o strategii vývoje, která minimalizuje rizika při zavádění nových produktů a služeb a v praxi vám ušetří nejen peníze, ale i čas a energii. 




Vývoj mobilní aplikace/software podle strategie MVP spočívá ve vytvoření nejjednodušší verze software, která má sice minimum vlastností a funkcí, ale zároveň je dostatečně výkonná, aby byla schopna obstát v konkurenci a uspokojit očekávání a nároky prvních uživatelů. 


Často to znamená zavřít mnoho skvělých nápadů na neurčito do šuplíku a soustředit se na skutečný přínos pro konkrétní cílovou skupinu. Minimální životaschopný produkt představuje úspornější a efektivnější strategii bez zbytečných výdajů na funkce, které často stejně přijdou vniveč.

Proč je vhodné začít s MVP?

Vývoj mobilních aplikací (a digitálních produktů obecně) je značně časově a finančně náročný proces. Jedná se o investici, která musí být dostatečně rentabilní, a to v relativně krátkém čase. Vezmeme-li navíc v potaz vysoce konkurenční online prostředí, každá minuta navíc vás může stát balík nebo pár zákazníků. Pokud ovládnete MVP strategii, získáte neocenitelnou konkurenční výhodu.


Hlavní výhodou MVP je snadné ověření funkcionality a rychlé a levné uvedení aplikace na trh. Vývoj plnohodnotného software může trvat půl roku i déle, pokud se rozhodnete pro MVP, za měsíc můžete začít sbírat reakce od prvních uživatelů aplikace, tzv. inovátorů.


Cestou MVP se kdysi rozhodly jít i startupy, jako jsou Airbnb, Spotify či Uber. A víte, proč uspěly? Neztrácely čas snahou dovést svůj první produkt / službu k dokonalosti. Žádné vymazlené webové stránky a vyšperkované texty. Věděly, co chtějí nabídnout svému cílovému trhu, a prostřednictvím jednoduchého MVP to prostě udělaly. Nečekejte, až vás konkurence předběhne. 

Výhody MVP

  • rychlé uvedení na trh,

  • nízké počáteční náklady,

  • znalost potřeb cílové skupiny,

  • budování vztahu se zákazníky a uživatelské základny,

  • zpětná vazba,

  • minimalizace rizik,

  • ověření počáteční hypotézy a definice směru dalšího vývoje,

  • možnost získat investory.

Nevýhody MVP

  • snadnější adopce řešení konkurencí.

Jak funguje strategie MVP

Minimum Viable Product představuje minimalistické řešení, které se skládá ze čtyř základních kroků:

  1. vývoj,

  2. nasazení,

  3. zpětná vazba,

  4. analýza a vyhodnocení.








Kdy je vhodné použít MVP?

Jak už jsme uvedli na začátku článku, minimum viable product je snadnou a rychlou cestou, jak získat zpětnou vazbu od skutečných uživatelů. MVP se proto hodí, pokud zavádíte zcela nový produkt/službu, vstupujete s mobilní aplikací/software na dosud neprobádaný trh nebo pokud potřebujete svůj produkt uvést na trh rychle. Je to snadný způsob, jak zjistit, jestli má váš nápad šanci uspět.

Jak vytvořit minimální životaschopný produkt?

  1. Ujasněte si obchodní a produktové cíle

Pro začátek potřebujete byznys plán. Koncept, který bude obsahovat hlavní myšlenky projektu, definovat cíle a charakteristiku cílové skupiny. Napište si seznam všech obchodních cílů, začněte těmi obecnými, ty pak doplňte sekundárními cíli, které by vám měly pomoci s naplněním cílů hlavních.


  1. Zaměřte se na svůj rozpočet

Ačkoli prostřednictvím MVP strategie minimalizujete riziko neúspěchu, neměli byste jej úplně vyloučit. Zvažte, kolik finančních prostředků můžete v takovém případě postrádat, aniž by byste ohrozili další chod vašeho byznysu. 


  1. Nepodceňte uživatelský výzkum

Předimplementační fáze vývoje je často opomíjenou, avšak o to důležitější součástí celého procesu. Vyšší počáteční investice do průzkumu cílového trhu dokáže díky lepšímu pochopení přání zákazníků v dlouhodobém horizontu zvýšit tržby, a tím zkrátit dobu návratnosti. Zaměřte se na pochopení potřeb cílové skupiny, kvalitní tržní analýzu, konkurenční analýzu a reálná data o uživatelích.


  1. Prioritizujte funkce 

Jednou z nejtěžších fází MVP strategie je definovat funkce mobilní aplikace, které jsou pro vás zásadní, a které lze prozatím vynechat. Začněte tím, že vytvoříte seznam všech funkcí, které jsou podle uživatelského výzkumu pro danou cílovou skupinu přínosné.


Ideální je rozdělit funkce podle priority do čtyř základních skupin.

Funkce, které 1. musíme mít (budou součástí MVP), 2. měli bychom mít (inovativní funkce, jejichž zařazení je nutné zvážit), 3. můžeme mít (zvyšují uživatelský zážitek, ale nejsou zatím nutné), 4. zatím nebudeme mít (přijdou na řadu v další fázi vývoje). 


V MPV by tak měly zůstat pouze základní funkce, které přinesou uživateli dostatečný přínos. Ostatní funkce patří do backlogu (seznamu úkolů/funkcí pro pozdější zpracování), odkud se budou dostávat do aplikace na základě uživatelských reakcí. Zpočátku se můžete zaměřit pouze na jednu platformu (např. pouze pro operační systém Android, který používá 75 % světové populace). 


Kromě funkcí a odpovídajícího designu byste se měli zaměřit také na vhodné způsoby získávání zpětné vazby. 


  1. Definujte si metriky úspěšnosti

Stanovte si konkrétní, snadno měřitelné a realistické cíle, kterých chcete se svým MVP dosáhnout (např. zvýšení konverzního poměru, dosažení určitého počtu registrací či aktivních zákazníků apod.). Jen díky nim budete moci kvalifikovaně zhodnotit úspěšnost celého projektu a plánovat jeho další vývoj.


Stále si nejste jistí, jestli je MVP vhodný pro váš projekt? Neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodné strategie a postaráme se i o kompletní realizaci projektu.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Programování je jednou z nejcennějších dovedností pro profesní růst, osobní rozvoj a vytváření něčeho úžasného. Je čas popsat deset tipů pro ty, kteří právě začínají svou cestu do programovacího světa. 1. Zjistěte, proč chcete programovat Zvolený směr ve výuce bude záviset na tom, proč se chcete naučit programovat a jak dlouho jste ochotni věnovat tomuto procesu. Pokud chcete být programátorem, je třeba začít s odborným kurzem (společnost Google sestavila seznam dovedností a kurzů pro ty, kteří chtějí být programátorem). Pokud chcete vytvářet hry a webové stránky pro zábavu ve svém volném čase, interaktivní kurzy jsou nejlepší volbou. Bloc vytvořil srovnávací tabulku kurzů v závislosti na zatížení, nákladech a důvodech k osvojení si programování. 2. Vyberte správný jazyk programování Neexistuje nejlepší programovací jazyk. Jakmile se naučíte jeden, nebude pro vás problém zvládnout další. Takže se nemusíte koncertovat na volbu pouze jednoho jazyka. Nicméně předpokládá s

14 tipů pro návrh ikon mobilních aplikací.

Ikona mobilní aplikace je malý obrázek, který prezentuje aplikaci v mobilním světě , na zařízení uživatele a na obchodech s aplikacemi. Pokud budete brzy vytvářet svoji mobilní aplikaci a návrh ikonky k tomu, přečtěte si tyto tipy. Pomohou vám vyhnout se chybám, se kterými se nováčci mohou setkat. Grafik by se měl soustředit na vzhled ikony, protože se uživatelé často pří výběru aplikace řídí právě vzhledem ikony. Proto nabízíme následující tipy pro vytvoření návrhu ikony mobilní aplikace. Postupujte podle pokynů mobilních výrobců Ikony neexistují samy o sobě, ale uvnitř grafického obalu určitého systému . Měly by se harmonicky vejít do rozhraní aplikace, nevypadat zvláštně vedle ikon jiných aplikací, ale současně být jedinečné. Proto vývoj ikony aplikace začíná seznámením se s příručkou výrobce systému. Zde jsou příručky, se kterými byste měli začít: Oficiální stránka věnovaná Material Design pro Android . Zde si můžete přečíst o stylu, animaci, komponente

Průvodce pro začátečníky ke spuštění a propagaci aplikace.

Poprvé vyvíjíte mobilní aplikaci ? Určitě máte spoustu otázek: Stojí to za to? Má to smysl? Jak se o tom lidé dozvědí? Zde jsou nejobvyklejší otázky a odpovědi, které pomohou začátečníkům vyvinout úspěšnou aplikaci. Mám hodně různých nápadů. Který si mám vybrat? Nejúspěšnější podnikatelé si vybudovali vlastní podnikání tím, že uvádí do praxe mnoho svých myšlenek. Proto se neomezujte na jednu myšlenku. Vytvoření aplikace je podobné vydávání hudebního singlu. Nikdy nevíte, který single přinese úspěch. Nápady testujte v aplikaci 4 až 6 měsíců, a pokud nevidíte rostoucí uživatelskou základnu, přejděte na další nápad. Mám nápad na aplikaci. Čím mám začít? Začněte tím, že svůj nápad jasně a podrobně popište na papír. Zkuste vytvořit detailní wireframe/šablonu budoucí aplikace. Poté, co jste určili vaše požadavky, potřebujete profesionální vývojářskou společnost, která bude schopna udělat návrh, projekt a vyvíjet Vaši aplikaci. Jak zjistím, jestli má uživatel zájem o mou aplikaci? M