MVP |
Pokud jste dostal(a) nápad na vynikající službu nebo aplikaci, které vyřeší problémy uživatelů, nespěchejte s investováním do vývoje plnohodnotného produktu. Podle přístupu “lean startup” Erica Rice je mnohem účinnější najít odpověď na otázku: “Potřebují uživatelé daný produkt?”. V tomhle vám pomůže MVP.
Co je MVP?
MVP je produkt s nejmenší možnou funkcionalitou, který vám umožní získat smysluplnou zpětnou vazbu od uživatelů. Pomůže Vám pochopit, co uživatelé potřebují a nebudete tvořit něco, co je nebude zajímat a za co nebudou chtít platit.
V rámci celkové koncepce je Váš nápad hypotéza. Chcete-li ji ověřit, musíte udělat následující:
- Jasně zformulovat hypotézu.
- Stanovit kritéria, která budou určovat její životaschopnost.
- Udělat MVP, aby se hypotéza potvrdila, a poslat ho mezi uživatele.
- Změřit ukazatele efektivity.
- Dojít k závěru, případně ověřit další hypotézu.
MVP pro startupy v žádném případě neznamená, že se jedná o nedodělanou aplikaci vytvořenou ve spěchu. Na jeho vývoj se poskytuje minimum času a obsahuje pouze klíčové funkce, které jsou relevantní pro reálné uživatele a mělo by být u těchto uživatelů ověřeno, že budou tyto funkce využívat. Studie ukazují, že 60 % funkcí se nepoužívá, a proto nejsou u uživatelů vyžádané. Koncepce MVP pomůže zkrátit čas spuštění projektu, a to vytvořením pouze potřebných funkcí.
Proč startup potřebuje MVP?
I když je nápad geniální, neznamená to konečný výsledek. Vytvořením MVP můžete:
- Ušetřit peníze tím, že je neinvestujete do neúspěšného projektu.
- Ověřit si, zda uživatelé mají zájem o Váš produkt.
- Pomocí iterací zjistit, jaký směr vývoje bude optimální.
- Sestavit základnu potenciálních zákazníků a najít prvotní uživatele produktu.
Steve Blank, autor metodiky rozvoje zákazníků (customer development methodology) tvrdí, že hlavním důvodem neúspěchu mnoha začínajících projektů je neznalost svých zákazníků. Startupeři začínají pracovat na aplikaci, která není uvěřena na reálných uživatelích místo toho, aby pomocí MVP zkoumali potřeby těchto uživatelů již v počátečních etapách.
Firmy, které začali svou cestu pomocí MVP
Spotify
Vývojáři MVP Spotify se zaměřili na jedinou funkci: streamování hudby. Po vyhodnocení výsledků z uzavřeného beta testování aplikace pro Windows byli zakladatelé schopni podepsat smlouvy s velkými hudebními vydavatelstvími, a tím získali značné finanční prostředky pro svůj projekt. V současné době mají 60 milionů uživatelů a jeho cena se odhaduje na 8,4 miliardy amerických dolarů.
U cestovatelů oblíbená služba krátkodobého pronájmu bydlení Airbnb začala tak, že její zakladatelé, Brian Chesky a Joe Gebbia, se rozhodli pronajmout svůj byt v San Francisku účastníkům konference o designu. Vyfotili svůj byt, spustili MVP ve tvaru jednoduchého webu a už brzy přijímali svou první návštěvu. Tak se startupeři v praxi přesvědčili, že nápad na krátkodobý pronájem svého bytu může konkurovat s hotely.
MVP společnosti Foursquare byl založen na tom, že uživatelé označili svou polohu na určitém místě a za toto dostali odměnu v podobě odznaků. Po zkoumání reakce uživatelů začali vývojáři rozšiřovat možnosti webové aplikace přidáním doporučení jiných uživatelů a průvodce městem. V současné době služba sdružuje 50 milionů lidí a bylo označeno celkem 8 miliard míst.
iQuest pomůže vytvořit webovou či mobilní aplikace pro Váš startup.
Komentáře
Okomentovat