Přeskočit na hlavní obsah

Rozdíl mezi UI a UX: definice pojmů


Někteří grafici používají ve svých životopisech pojem “UI/UX design”. Není to spravné použití těchto pojmů. Mnozí uživatelé nevidí rozdíl mezi UI a UX. Jsme tu, abychom vám to vysvětlili.

Co je UI?

Podle překladu z angličtiny znamená UI (user interface) uživatelské rozhraní. Pomocí takového rozhraní může uživatel komunikovat se zařízením, počítačem a programy. Dobrým příkladem uživatelského rozhraní je mobilní telefon s displejem a funkční klávesou, palubní deska s ovládacími tlačítky a podobně.

UI je to, co uživatel vidí na obrazovce a jak interaguje se zařízením. Při navrhování vysoce kvalitního uživatelského rozhraní věnují vývojáři pozornost nejen vzhledu rozhraní, ale také jeho logické struktuře, aby s ním uživatel mohl snadno a rychle komunikovat a dosáhnout požadovaného výsledku bez zbytečného úsilí. V počítačové oblasti je úkolem UI-vývojáře vytvořit rozhraní, které poskytuje jednoduchou, srozumitelnou a pohodlnou interakci uživatele s produktem (mobilní aplikace, web, informační systém atd.).
Pro jasné pochopení, jak vytvořit vysoce kvalitní uživatelské rozhraní pro konkrétní produkt, potřebujete prozkoumat chování, emoce a reakce uživatelů při interakci s tímto produktem, provést testování a shromažďovat data.

Co je UX?

Pocity a reakce, které mají uživatelé při interakci s produktem (v našem případě webové a mobilní aplikace, informační systémy apod.), se nazývají uživatelská zkušenost (UX, user experience). UX je to, co uživatel pocítí a pamatuje si v důsledku použití aplikace, systému nebo webu. UX je bráno v úvahu při vývoji uživatelského rozhraní, vytváření informační architektury a testování použitelnosti. Po určení cílového publika a vlastností základního uživatele můžete vytvořit seznam požadavků na projekt.

Prvním krokem je zjistit, jaká očekávání a přaní mají zákazník a  potenciální uživatelé aplikace. Druhým krokem je definovat funkce dostupné uživatelům. Dalším krokem je návrh aplikace, vývoj struktury a navigace, a také promyšlené uspořádání všech prvků uživatelského rozhraní. Posledním krokem je pohodlný a příjemný vzhled a design výrobku.

Jak můžeme vidět, UI je součástí UX. Cílem obou je zlepšit, zjednodušit a zpohodlnit aplikaci. Ačkoli jsou tyto pojmy úzce spjaty, nejedná se v žádném případě o synonyma. Můžete mít vynikající uživatelské rozhraní, ale špatnou uživatelskou zkušenost a naopak.

Grafici se především zabývají uživatelským rozhraním. Uživatelskou zkušeností se zabývají jiní odborníci - projektanti, analytici, markeťáci. Pro dosažení maximálního výsledku je nutná odborná praxe specialistů obou oblastí.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Programování je jednou z nejcennějších dovedností pro profesní růst, osobní rozvoj a vytváření něčeho úžasného. Je čas popsat deset tipů pro ty, kteří právě začínají svou cestu do programovacího světa. 1. Zjistěte, proč chcete programovat Zvolený směr ve výuce bude záviset na tom, proč se chcete naučit programovat a jak dlouho jste ochotni věnovat tomuto procesu. Pokud chcete být programátorem, je třeba začít s odborným kurzem (společnost Google sestavila seznam dovedností a kurzů pro ty, kteří chtějí být programátorem). Pokud chcete vytvářet hry a webové stránky pro zábavu ve svém volném čase, interaktivní kurzy jsou nejlepší volbou. Bloc vytvořil srovnávací tabulku kurzů v závislosti na zatížení, nákladech a důvodech k osvojení si programování. 2. Vyberte správný jazyk programování Neexistuje nejlepší programovací jazyk. Jakmile se naučíte jeden, nebude pro vás problém zvládnout další. Takže se nemusíte koncertovat na volbu pouze jednoho jazyka. Nicméně předpokládá s...

14 tipů pro návrh ikon mobilních aplikací.

Ikona mobilní aplikace je malý obrázek, který prezentuje aplikaci v mobilním světě , na zařízení uživatele a na obchodech s aplikacemi. Pokud budete brzy vytvářet svoji mobilní aplikaci a návrh ikonky k tomu, přečtěte si tyto tipy. Pomohou vám vyhnout se chybám, se kterými se nováčci mohou setkat. Grafik by se měl soustředit na vzhled ikony, protože se uživatelé často pří výběru aplikace řídí právě vzhledem ikony. Proto nabízíme následující tipy pro vytvoření návrhu ikony mobilní aplikace. Postupujte podle pokynů mobilních výrobců Ikony neexistují samy o sobě, ale uvnitř grafického obalu určitého systému . Měly by se harmonicky vejít do rozhraní aplikace, nevypadat zvláštně vedle ikon jiných aplikací, ale současně být jedinečné. Proto vývoj ikony aplikace začíná seznámením se s příručkou výrobce systému. Zde jsou příručky, se kterými byste měli začít: Oficiální stránka věnovaná Material Design pro Android . Zde si můžete přečíst o stylu, animaci, komponente...

Co je MVP a proč se vyplatí být minimalistou při vývoji software?

Plánujete vývoj softwarové aplikace? Vydejte se cestou MVP, tedy minimálního životaschopného produktu (Minimal Viable Product). Velmi pravděpodobně vám to ušetří mnoho peněz a starostí. Co je MVP? Pojďme se podívat na to, co se za zkratkou MVP skrývá. MVP neboli minimal viable product je v našem případě software, který je spuštěn s nejmenší možnou funkcionalitou vyvinutou v co nejkratším čase a za co nejnižší možné náklady. Výsledkem je, že můžete rychle získat relevantní zpětnou vazbu od reálných uživatelů. Díky MVP zjistíte, co uživatelé OPRAVDU potřebují a chtějí. Konečný produkt (aplikace či služba) vzniká na základě získané zpětné vazby. V podstatě se jedná o strategii vývoje, která minimalizuje rizika při zavádění nových produktů a služeb a v praxi vám ušetří nejen peníze, ale i čas a energii.  Vývoj mobilní aplikace/software podle strategie MVP spočívá ve vytvoření nejjednodušší verze software , která má sice minimum vlastností a funkcí, ale zároveň je dostatečně výkonná, a...