Vývoj mobilních aplikací. Jak vytvořit virální aplikace?


Pro mnoho firem není nic víc žádoucí než vytvoření virální aplikace. Co je ale zapotřebí, aby se firma dostala na vrchol hitparády mobilních aplikací? V tomto článku se pokusíme vypořádat s moudry virality.

Co je viralita?

Viralita (nebo virové šíření) je vlastnost aplikace, díky které jsou uživatelé ochotní sdílet aplikace s reálnými a virtuálními přáteli, a to prostřednictvím sociálních sítí, messengerů a dalších komunikačních kanálů. Viralita umožňuje aplikaci dosáhnout zcela nové úrovně propagace, která je řádově efektivnější než jakákoli forma placené reklamy.


Připomeňme si například Pokemon GO, jednu z nejslavnějších virálních her roku 2016. Přidáním prvků gamifikace a rozšířené reality se vývojářům podařilo dosáhnout neuvěřitelných výsledků. Podle zprávy společnosti Comscore počet uživatelů aplikace vzrostl z nuly na 28,5 milionů za den. Tak to je viralita v praxi.

Pokemon GO

Snadno se dá odhadnout, že základem virality je psychologický aspekt. Pokud se Vám podaří získat silné nebo dokonce rozporné emoce, s největší pravděpodobností budou chtít uživatelé sdílet aplikaci se svým prostředím. Další možností je poskytnout uživatelům tu možnost, aby byli pyšní na své úspěchy. Tím si zajistíte stovky nadšených příspěvků na sociálních sítích.  

Jak vytvořit virální aplikace?



Ani po vytvoření kvalitní aplikace nemůžete prostě usnout na vavřínech. K dosažení virality je nutné vynaložit určité úsilí. Zde jsou nejdůležitější body, které jsou základem úspěchu virální aplikace:


  1. Virální aplikace musí nést hodnotu



Pokud chcete, aby se vaše aplikace stala virální, ujistěte se, že je pro uživatele velmi užitečná nebo je něčím zvláštní. Pokud nemá tyto vlastnosti, pak je nepravděpodobné, že by je uživatelé chtěli aktivně sdílet na sociálních sítích nebo doporučit aplikaci přátelům.


Proto nejlepší radou je vytvořit něco jedinečného, co zcela upoutá pozornost uživatelů. Pokud se jedná o hru - hratelnost by měla být taková, že zavření aplikace nebo přepnutí na jinou obrazovku hrozí ztrátou výhod ve hře (například hráč vynechá velmi vzácného pokémona!). Uživatelé pak budou aktivně hrát, lajkovat novinky a propagovat vaši aplikaci za vás.


Příklad si můžete vzít z Nimses, známé virové aplikace z roku 2017. Myšlenka, která tvoří základ, je opravdu revoluční - aplikace konvertuje každou minutu vašeho života na virtuální měnu - Nims, což samo o sobě zní jako sci-fi scénář.

Nimses

Vývojáři aplikace však plánují jít ještě dál a udělat z Nims plnohodnotný prostředek směny, díky kterému budou uživatelé moct nakupovat zboží a služby.


  1. Jednoduchost použití je základem virality



To nejhorší, co se může stát, je aplikace s vynikajícím nápadem, která je zkažená nepohodlným rozhraním. Nemá smysl říkat, že se taková aplikace pravděpodobně nestane virální. Proto je potřeba přemýšlet o tom, jak vytvořit aplikaci, nad kterou si běžní uživatelé nebudou lámat hlavu. Pokud by například v seznamovací aplikaci, jako je Tinder, nebylo úplně jasné, jak poslat zprávu, sotva by byla poptávaná u uživatelů.


Jednoduchost by měla být vždy na prvním místě. Responzivní design zapojuje uživatele do procesu používání aplikace, což napomáhá viralitě a zvyšuje šance pro to, aby uživatelé o této aplikaci vyprávěli svým přátelům. V opačném případě budou uživatelé jednoduše unavení z pochopení všech funkcionalit aplikace.


Nezapomeňte zpřístupnit tlačítko nebo sekci “share”. Sdílení je základem nejúspěšnějších viralních aplikací, proto se snažte tuto akci udělat co nejjednodušší. Běžnou chybou je přítomnost příliš mnoha možností v sekci "Sdílet". Nedávejte uživatelům obtížnou volbu, omezte to na dvě nebo tři možnosti.


Dobrým příkladem jednoduchého uživatelského rozhraní je virální hra 2048. Uživatelé během hry získávají body a poté se spokojeně chlubí se svými výsledky na sociálních sítích.
2048


  1. Omezený přístup jako způsob přilákat více uživatelů



Pokud chcete zvýšit zájem o aplikaci, omezte dočasně přístup k aplikaci ihned po spuštění. Nakonec, nemělo by být snadné získat ty nejlákavější funkce. Navíc, pokud potřebujete nějaký čas pro doladění softwaru, vytvoření čekací listiny vám pomůže postupně přizpůsobit aplikaci velkému počtu uživatelů. Současně můžete sledovat chyby, na které mohou uživatelé narazit.


Nicméně nejlepší věc na těchto omezeních je zvýšení rozruchu kolem aplikace. Lidé se podvědomě chtějí připojit k exkluzivní skupině uživatelů, i když aplikace nebude inovativní.


Například aplikace Inbox by Google. Jedná se o poštovního klienta, který byl původně přístupný pouze na pozvání. Lidé po celém světě byli posedlí myšlenkou získat tento produkt, že o něm na všech sociálních sítích šířili informace, a tím podpořili viralitu.

Inbox by Google

Zajímavý způsob využití čekací listiny:


  1. Uživatel se přihlásí do fronty, aby aplikaci obdržel;
  2. Pozve přátele;
  3. Posune se na první místa ve frontě na aplikace.


Lidé obecně nemají rádi čekání, takže udělají vše, aby se mohli rychle dostat k aplikaci.
  1. Prvky gamifikace a odměny za motivaci



Uživatelé s větší pravděpodobností splní akce, které od nich očekáváte, pokud mají určitou motivaci.


Podle výzkumu od Kiip 84% uživatelů považuje odměnu za nejlepší formu mobilního marketingu.


Odměny mohou být různorodé, například rozšířená funkcionalita, dočasný přístup k prémiovému režimu nebo získání “odznaků” za dobrou recenzi. V tomto případě budou prvky gamifikace podporovat zájem uživatelů o samotnou aplikaci a odměny budou motivovat k provádění nezbytných akcí.


Vynikajícím příkladem je systém doporučení od Dropbox, díky kterému mohou uživatelé získat další místo pro ukládání svých dokumentů, když pozvou své přátelé do aplikace.
Dropbox



Jedná se o možnost s jistou výhrou: Dropbox přitahuje mnoho nových uživatelů prostřednictvím systému doporučení, zatímco uživatelé využívají rozšířené funkce. Tento mechanismus umožnil, aby se aplikace stala virální v nejkratší možné lhůtě.


Současně by měla být odměna srovnatelná s akcí, kterou chcete od uživatelů získat. Začněte proto s měřením nákladů na pořízení nového zákazníka (customer acquisition cost) a nabídněte stálému uživateli přiměřenou odměnu. Například pokud kupní cena je 100 USD, nenabízejte slevu ve výši 10 USD, přemýšlejte nejméně o 50 USD.


Čím složitější je akce, kterou po uživateli chceme, tím větší musí být odměna. V opačném případě uživatelé neuvidí smysl ve sdílení aplikace dále, což snižuje šance aplikace na viralitu.


Závěr


Mezi mobilními vývojáři je viralita největším úspěchem. Virální aplikace se v archivech obchodů neztratí, což znamená, že se vaše vývojové úsilí vyplatilo.


Pokud plánujete vytvořit virální aplikace, postupujte takto:


  • Vytvořte vzácnost a jedinečný zážitek;
  • Ujistěte se, že aplikace je snadno použitelná;
  • Omezte přístup a přitáhněte pozornost k aplikaci;
  • Odměňte uživatele za potřebné akce.


Bez ohledu na užitečnost těchto doporučení se aplikace nemůže stát virální bez kvalitního vývoje. V iQuestu máme velké zkušenosti s vytvářením webových a mobilních aplikací a zajistíme to nejlepší řešení. Kontaktujte nás a dozvíte více.


Tel. +420 774 314 763
Email: vyvojari@iquest.cz

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Jak vydělat na mobilní aplikaci v roce 2018?

Vývoj mobilních aplikací: etapy, termíny a cena.