Design MVP pro startupy.


Na internetu se každý den objevují otázky typu "Mám skvělý nápad na startup. Co mám dělat dál?”. Ve většině případů odborníci doporučují: provedení tzv. nárazové zkoušky nápadu → tvorba MVP → zpracování zpětné vazby od uživatelů → změna dle zpětné vazby či pokračování podle plánu a prezentace MVP investorům. Zatímco velké množství publikací jsou o vývoji MVP pro startup, jeho návrhu je věnováno méně pozornosti. V tomto článku Vám poradíme, jak navrhnout MVP pro začínající firmy.

Pokud ještě neznáte koncept produktu s nejmenší možnou funkcionalitou (MVP), přečtěte si náš úvodní článek. MVP vám pomůže vyhnout se tvorbě produktu, který nebude úspěšný, a ušetří vám čas a peníze. Zde jsou body, kterým je potřeba se při návrhu MVP věnovat:

Design je důležitý

Pokud nevěnujete dostatečnou pozornost vzhledu produktu, může se stát, že snížíte jeho úspěšnost. Koneckonců, minimální neznamená vytvoření startupu ve spěchu bez pochopení trhu, potenciálních uživatelů a standardů v oblasti designu a prototypování. Pokud potřebujete vytvořit uživatelské rozhraní pro web, ujistěte se, že jste seznámeni s principy webového návrhu uživatelského rozhraní. Pokud pracujete na aplikaci, podívejte se na příslušné příručky od Apple nebo Google.

Návrh MVP by měl odpovídat ostatním komponentám: stylu komunikace s uživateli startupu, vizuálním prvkům používaným v sociálních sítích, vzhledu cílové stránky a mailingu. Jednotnost všech těchto prvků pomůže startupu prosadit se.

V době, kdy mobilní zařízení právě začínaly nabývat na popularitě, mohly si startupy dovolit tento vzhled: 

Zdroj: mashable.com

Ovšem v dnešním vysoce konkurenčním prostředí, kdy se v App Store objevuje více než 1000 aplikací denně, všichni očekávají, že návrh MVP bude co nejblíže konečnému produktu.

Vytvořte brand

Brand je tváří vašeho startupu. Bez něj bude složité oslovit uživatele a investory. V článku o tipech pro návrh ikon mobilních aplikací jsme vysvětlili, jak vytvořit ikonku, která pomůže aplikaci se zviditelnit na trhu s aplikacemi.

Emoce jsou dobré

Cílem startupu je vyřešit problém uživatelů pomocí řešení, které na trhu dosud chybělo. Jako příklad si uveďme aplikaci Petcube, která získala spoustu pozornosti a hlavně investic. Jak toho dosáhla? Vysvětlení je jednoduché: aplikace vyvolává emoce a pocity. U vlastního startupu je proto dobré položit si otázku "Jaké pocity by měl uživatel mít, když bude používat váš produkt?". Zde je několik příkladů:
  • Aplikace pro sledování pohybu rodinných příslušníků by měla vnutit pocit bezpečí.
  • Služba pro hledání lékaře - přesvědčení o profesionalitě lékařů a vyřešení zdravotních problémů.
  • Aplikace pro hledání zaměstnání by měla inspirovat a podněcovat k činnosti.
Termín MVP je někdy nahrazen termínem MLP(Minimum Loveable Product), neboli minimální atraktivní produkt. Produkt by měl přitahovat uživatele již v počáteční fázi vývoje startupu. Domníváme se, že definice není tak důležitá jako skutečný obsah, proto používáme termín MVP, ale nezapomeňme na pozitivní emocionální charakter produktu.

Testujte a opravujte

MVP je potřeba důkladně otestovat jak po stránce funkční, tak po stránce vzhledové. Ve vašich očích mohl být vzhled dokonalý a funkčnost naprosto pochopitelná, ovšem při testování můžete narazit na fakt, že uživatel tomu nerozumí a neví, jak má co používat.

Startup potřebuje:
  • Určit čas pro návrh a prototypování.
  • Ujistěte se, že MVP správně odráží klíčové hodnoty startupu a vyvolává nezbytné emoce.
  • Zaměřte se na funkce, které odrážejí vaši hypotézu.
  • Otestujte návrh a proveďte opravy v souladu se zpětnou vazbou.
Pokud máte nápad na startup, obraťte se na nás. Pomůžeme s vývojem aplikace od MVP do plné verze software.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Jak vydělat na mobilní aplikaci v roce 2018?

Vývoj mobilních aplikací: etapy, termíny a cena.