Co je viralita?
Viralita je proces šíření informací o startupu takovou rychlostí, která značně překračuje běžné šíření myšlenky produktu. Jedná se o fenomén, který když spustíte, začnou ho lidé šířit vysokou rychlostí. A ke všemu to je úplně zdarma. V současné době se nejvíce používá videoobsah, jelikož je vnímán mnohem lépe a jednodušeji než longread (dlouhé články).Zde je nejjednodušší způsob výpočtu faktoru virality pro startup:
- Uveďte počet aktuálních uživatelů. Předpokládejme, že jich je teď 150.
- Podívejte se, jaký je průměrný počet pozvánek nebo sdílení od jednoho uživatele. Předpokládejme, že každý uživatel pošle pozvánku 5 přátelům. Celkem to vychází na 750 odeslaných pozvánek (150 x 5 = 750).
- Zjistěte, kolik z nich kliklo na odkaz a přihlásilo se k vaší službě nebo nainstalovalo aplikaci. Například to udělalo 250 uživatelů (33 % těch, kteří obdrželi pozvánku).
- Nyní vydělte počet nových uživatelů startupu, kteří přišli díky pozvánce, počátečním počtem uživatelů: 250/150 = 1,7.
Pokud hodnota koeficientu přesáhne 1, znamená to, že se startup šiří tak, jak má. V opačném případě je třeba přehodnotit své metody propagace.
Podporujte viralitu Vašeho startupu
Podpora virálního šíření i u takové společnosti, která se zabývá prodejem triviálního produktu jako je mixér, může mít smysl. V roce 2006 zvýšila videa společnosti Blendtec tržby o 700 %. V řadě videí na YouTube s názvem Will It Blend? (Rozumixuje se to?) zaměstnanci společnosti házejí skleněné kuličky, různé malé předměty a dokonce i iPhone do mixéru, aby předvedli ostrost nožů.Ve své knize o virálním marketingu “Contagious: Why Things Catch On” Jonah Berger definuje šest elementů virality, které pomáhají produktu virálně se šířit:
- Sociální měna
- Triggery (spouštěč)
- Emoce
- Publicita
- Praktická hodnota
- Příběhy
1. Nabídněte sociální měnu
Lidé rádi mluví o tom, co jim pomáhá vypadat lépe a vytvářet image, že jsou inteligentní, úspěšní a znalí. Tento jev se nazývá sociální měna - lidé si vyměňují informace o vašem startupu, aby získali sociální uznání. Navíc mnohem ochotněji sdílíme doporučení od těch, koho známe, než věřit reklamě. Doporučení jsou přesnější. Například, přátelé vám nebudou doporučovat seznamovací aplikaci, když se připravujete na svatbu (jenom jako vtip :))Pomozte lidem vypadat výjimečně, když mluví o vašem startupu:
- Zjistěte, v čem je váš startup jedinečný. V tomto například uspěl Uber: představte si, jak skvěle se cítili první uživatelé, když vyprávěli svým známým o aplikaci, přes kterou si objednali taxík pomocí pár kliků.
- Použijte gamifikaci. Aplikace Foursquare s vlastním systémem odměn je živým příkladem tohoto přístupu. Letecké společnosti jako American Airlines nebo British Airways také úspěšně používají herní prvky ve svých věrnostních programech. Mnoho lidí ani nevyužije získané míle - líbí se jim proces jejich získávání, jež je ve formě zábavné hry.
- Pomozte lidem cítit se jako zasvěcenec. Uzavřené komunity nebo události pouze pro zasvěcené vždy přitahují pozornost. Tak proč to nevyužít? Například SmartBargain, internetová stránka se zlevněnými produkty, dokázala dosáhnout popularity pouze tím, že se stala uzavřenou komunitou, k níž se lze připojit pouze prostřednictvím pozvání.
2. Hledejte správné spouštěče
Podle Jonah Bergera se Američané baví o brandech až 3 miliardy krát denně. Musíte najít spouštěče, které pomohou Vašemu startupu stát se součástí těchto rozhovorů. Spouštěče spojují různé jevy s akcemi - například někdo viděl něco zajímavého a rovnou to vyfotil na Instagram.Úspěch spouštěče závisí na těchto faktorech:
- Frekvence. Když KitKat začal ztrácet popularitu, byl zachráněn kampaní, která ho prosazovala jako nejlepší sladkost ke kávě. Proč přesně káva? Je to z toho důvodu, že v USA není čaj příliš populární, horká čokoláda je spojena výhradně se zimními prázdninami, ale kávu pijí denně.
- Síla spojení. Například, červená je špatný spouštěč, protože je spojena s velkým počtem společností (YouTube, Netflix, Pinterest atd.). Žlutá barva není tak běžná, a tak ji Snapchat úspěšně použil.
- Spouštěče by se měly nacházet na správném místě. Investujte do vytváření spouštěčů spojených s požadovaným místem a časem použití. Například rodinné prohlížení Netflixu je první věc, na kterou si Američané vzpomenou, když jsou unavení nebo nemocní a nechtějí nikam jít.
3. Vyvolávejte emoce charakterizované vysokou emoční aktivitou
Virální obsah vyvolává emoce, které jsou lidé připraveni sdílet. Ale jaké emoce potřebujete? Obvyklá mylná představa je, že mluvíme pouze o pozitivních emocích. Virální šíření podporují tzv. silné emoce, které způsobují vysokou emoční aktivitu. Jedná se například o nadšení, překvapení, strach nebo hněv. Na druhou stranu, virálnímu šíření zpravidla nepomáhají tzv. slabé emoce, což je například smutek, důvěra nebo lítost. Zde jsou příklady virální reklamy, která používá silné emoce:- Virální videoklip "Pařížská láska" od Googlu ukázal příběh o lásce změnou vyhledávacích dotazů, a tím spojili emoce s používáním Google.
- BMW v kampani The Hire ukázalo reklamu s pronásledováním a rychlou jízdou, která nabídla spoustu adrenalinu místo standardního videa o luxusním životě nebo výletech s rodinou. V tomto roce jim vzrostl prodej aut o 12 %.
4. Používejte spouštění na veřejnosti
Lidé by měli vidět, že ostatní používají váš produkt. Aplikace Meerkat pro streamování videa se například vyvinula až poté, co ji lidé začali používat na festivalu SXSW15 v Austinu. Když uživatelé viděli, že ostatní používají streamování videa pomocí Meerkat, začali to dělat taky. Lidé, kteří svou aplikaci používají veřejně, zvyšují její hodnotu.Zboží s vaší symbolikou také neublíží - samolepky jsou levné, ale výsledek jejich umístění může překročit všechna očekávání.
5. Ukažte praktickou hodnotu
Lidé rádi pomáhají ostatním, protože jim to pomáhá cítit se dobře. Budou s radostí sdílet startupy, které pomáhají:Ušetřit peníze (Groupon, LivingSocial)
Ušetřit čas (Slack, Mint)
Zachránit zdraví (Ecoisme, Awair)
Volba správného referenčního bodu je také důležitá: pokud uživatelé vidí, že sleva je k dispozici téměř vždy, budou považovat slevu v aplikaci za běžnou cenu. Proto byste měli vytvořit exkluzivní atmosféru a nabízet slevu pouze příležitostně a na omezenou dobu nebo dokonce určité skupině lidí (například prvním 200 uživatelů vašeho startupu). Exkluzivita je úspěšně využívána začínajícími firmami, kteří sbírají peníze na Kickstarter.
Navzdory tomu, že skutečně potřebují prostředky na startup, omezují počet bonusů (výhod) dostupných pro investory a motivují je, aby investovali více.
6. Naučte se vyprávět příběhy neoddělitelné od Vašeho startupu
I když jednotlivá fakta nesou opravdovou cennost, příběhy jsou mnohem atraktivnější a efektivnější. Jsou snadněji zapamatovatelné, protože mají začátek, střed a konec. Do příběhu můžete a potřebujete zabalit vize startupu, kterou chcete propagovat. Příběhy jsou důležitým zdrojem znalostí o světě:- Na vyšší úrovni informují o společenských normách a očekávaném chování.
- Na nižší úrovni poskytují konkrétní rady - kde opravit vůz, jaký automobil je nejspolehlivější apod.
Zakladatelé čajového startupu Honest začínají příběh o sobě tím, že byli žízniví.
Závěr
- Virální propagace startupu není v rukou několika vlivných lidí nebo hvězd, ale závisí na efektivitě aplikovaného úsilí.
- Virální marketing je k dispozici všem bez ohledu na typ aplikace. Vše, co potřebujete, je vyhodnotit vaše výhody a směrovat úsilí správným směrem.
- Šest výše uvedených tipů pomůže zvýšit virální potenciál vašeho startupu.
Komentáře
Okomentovat