Přeskočit na hlavní obsah

7 rad pro začínající webové vývojáře

Umíte vytvářet jednoduché webové stránky nebo mobilní aplikace a chtěli byste si efektivně osvojit nové přínosné dovednosti a vyvíjet co nejkvalitnější systémy?

Jsem vývojářkou iQuest týmu, s pracovní zkušeností zhruba rok, a každodenní využití těchto principů mi pomohlo posunout se dopředu za relativně krátkou dobu. Těchto 7 rad vám pomohou posunout se dál a zároveň se vyvarovat zbytečného stresu.

Začněte něčím jednoduchým
Začněte s něčím malým a jednoduchým, kde máte velkou šanci úkol zvládnout. Buďte trpěliví. Jakmile ovládnete základy, začněte je aplikovat na dílčí úkoly komplexnějších věcí.

Zvolte vhodné prostředí pro rychlejší rozvoj
Najděte společnost, která je ochotna vás rozvíjet, a s kterou budete vzájemně spokojeni. Myslím, že je hodně důležité hledat firmu, kde si lidé navzájem pomáhají.

Něco nevědět není známkou slabosti, obzvlášť v této profesi
Jestli něco nevíte, je dobré se nad věcí zamyslet a co nejpřesněji zformulovat a popsat svůj dotaz. Odpověď se velmi často skrývá v neporozumění samotné úlohy. Právě proto je ​"Rubber duck" debugování tak populární.
Kdyby tento postup nepomohl, googlete. Pokud si nevíte rady ani pak, obraťte se na kolegy, kteří Vám určitě rádi pomůžou.

Naučte se myslet jako inženýr
Inženýrské myšlení je myšlení od "obecného ke konkrétnímu", totiž myšlení deduktivní. Každý developer není inženýrem, ale pokud si vezmete něco z jejich způsobu uvažování, můžete předejít zbytečným chybám, lépe porozumět zadání a nakonec efektivněji řešit problémy, které už nastaly a vyhýbat se těm novým.

Jak docílit toho, že budete přemýšlet jako inženýr? Neexistuje konkrétní metodický postup, který by Vás to naučil. Jde spíš o nabytí konkrétních zvyků: ptát se "proč" a být všímavý k detailům. Například "Jde tento kód zrychlit?", "Jak funguje javascript interpretátor?", "Jak to vlastně celé funguje?" a tak dále. Z těch dotazů vznikne nekonečný kolotoč dalších úvah. A jako výsledek se Vám začne v hlavě vše spojovat.

Pokuste se trávit volný čas trošku jinak: zahrajte si šachy, skládejte puzzle nebo si zvolte kteroukoli analytickou hru dle vašeho vkusu. Pomocí her uchopíte princip postupného uvažování. A nakonec, zkuste vnímat kód jako puzzle, kde by každý detail měl patřit ke konkrétnímu místu.

Naučte se pracovat s nástroji pro developery
Existuje spousta různých nástrojů pro vývojáře, díky kterým si dokážete zpříjemnit a ulehčit práci, obzvlášť na začátku. Základní pomůcky pro vývojáře jsou:
  • výkonný a nenáročný editor kódu (třeba VSCode)
  • distribuovaný systém správy verzí Git
  • nejrůznější rozšíření v prohlížeči pro developery (například ColorZilla, Awesome screenshot a další)
  • nástroje pro vývojáře (Dev Tools) v prohlížečích Chrome nebo Firefox, které vám umožní prozkoumávat DOM a poslouží při ladění a testování zdrojového kódu 
  • kolaborační nástroje Trello, Slack, Jira, Github atd. 
  • preprocessor SASS, framework Bootstrap, knihovna React atd. 
Naučte se používat tyto nástroje. Dokážou vám ušetřit hodiny práce.

Rozšiřujeme si obzory
Teorie je také důležitá. Bylo by dobré si přečíst aspoň základní odborné knihy. Třeba "The Pragmatic Programmer” a “Code Complete". Seznámit se z různými pohledy na JS. Například na některé části JS jsou rozdílné názory, tu samou část jeden autor (Douglas Crockford) považuje za špatnou, a jiný​ (​Kyle Simpson) ji naopak doporučuje používat.


Vyhledávejte inspirativní a užitečná videa a články online od kompetentních lidí a sledujte jejich doporučení. A také hledejte mentory, kteří vám dají zpětnou vazbu.

Trénujte soustředění
Umět vydržet na jednom místě a nenechat se vyrušovat od práce, není jednoduché. Obzvlášť pro dnešní generace. Intenzivní soustředění pomáhá rychleji se učit a zvládat více úkolů.

Koncentrace je dovednost, která se dá trénovat. Zvolte si jednu činnost a nastavte si časovač a postupně zvyšuje intervaly. Proč jenom jednu? Multitasking vyčerpává mozek a navíc není efektivní. Dodržením a ukončením jednoho zadání opravdu zpevňujete svou pozornost.

Pravidelná meditace několik minut denně, Vám pomůže být méně roztěkaný/á. Uvidíte výsledek.

Závěrem bych chtěla říct, že kompetence developera nespočívá jen v technických dovednostech. Dalšími vlastnosti, které jsou důležité v tomto oboru, jsou zájem pracovat v týmu, vytrvalost, optimismus a být otevřený novým postupům.

Zlomte vaz, a možná, že se někdy potkáme v práci.

Líza

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Programování je jednou z nejcennějších dovedností pro profesní růst, osobní rozvoj a vytváření něčeho úžasného. Je čas popsat deset tipů pro ty, kteří právě začínají svou cestu do programovacího světa. 1. Zjistěte, proč chcete programovat Zvolený směr ve výuce bude záviset na tom, proč se chcete naučit programovat a jak dlouho jste ochotni věnovat tomuto procesu. Pokud chcete být programátorem, je třeba začít s odborným kurzem (společnost Google sestavila seznam dovedností a kurzů pro ty, kteří chtějí být programátorem). Pokud chcete vytvářet hry a webové stránky pro zábavu ve svém volném čase, interaktivní kurzy jsou nejlepší volbou. Bloc vytvořil srovnávací tabulku kurzů v závislosti na zatížení, nákladech a důvodech k osvojení si programování. 2. Vyberte správný jazyk programování Neexistuje nejlepší programovací jazyk. Jakmile se naučíte jeden, nebude pro vás problém zvládnout další. Takže se nemusíte koncertovat na volbu pouze jednoho jazyka. Nicméně předpokládá s

14 tipů pro návrh ikon mobilních aplikací.

Ikona mobilní aplikace je malý obrázek, který prezentuje aplikaci v mobilním světě , na zařízení uživatele a na obchodech s aplikacemi. Pokud budete brzy vytvářet svoji mobilní aplikaci a návrh ikonky k tomu, přečtěte si tyto tipy. Pomohou vám vyhnout se chybám, se kterými se nováčci mohou setkat. Grafik by se měl soustředit na vzhled ikony, protože se uživatelé často pří výběru aplikace řídí právě vzhledem ikony. Proto nabízíme následující tipy pro vytvoření návrhu ikony mobilní aplikace. Postupujte podle pokynů mobilních výrobců Ikony neexistují samy o sobě, ale uvnitř grafického obalu určitého systému . Měly by se harmonicky vejít do rozhraní aplikace, nevypadat zvláštně vedle ikon jiných aplikací, ale současně být jedinečné. Proto vývoj ikony aplikace začíná seznámením se s příručkou výrobce systému. Zde jsou příručky, se kterými byste měli začít: Oficiální stránka věnovaná Material Design pro Android . Zde si můžete přečíst o stylu, animaci, komponente

Metody vývoje aplikací. Waterfall, V-model, Inkrementální model

Existuje několik osvědčených metod pro vývoj software, tzv. best practices. Volba konkretní metody závisí na specifikaci projektu, rozpočtu, subjektivní preferenci a dokonce i temperamentu vedoucího. V tomto článku krátce popíšeme základní metody vývoje webových a mobilních aplikací. «Waterfall Model» (model vodopádu) Jedna z nejstarších metod, zahrnuje postupné procházení etap, z nichž každá musí být plně dokončena, než se začne další. Pomocí modelu vodopádu je snadné řídit projekt. Vývoj je rychlý, náklady a doba trvání jsou předem definovány. Má to ovšem i druhou stránku. Vodopádový model poskytne vynikající výsledek pouze v projektech s jasnými a předem definovanými požadavky a způsoby jejich realizace. Není zde možnost udělat krok zpět, testování začne až poté, co je vývoj ukončen nebo téměř dokončen. Kdy použít model vodopádu? Pouze tehdy, když jsou požadavky známé, jasné a pevně stanovené. Rozporné požadavky neexistují. Nejsou žádné problémy s dost