Koncepce "lean startupu" od Erica Rice by měla být v arzenálu každého moderního podnikatele. Již jsme psali o MVP a v tomto článku napíšeme o základních zvláštnostech “lean startupu” a ukážeme, jak používat business model canvas a lean canvas pro plánovaní vývoje startupu.
Co je lean?
Jedná se o koncepci vývoje startupu, která je založena na třech principech:- Místo toho, aby věnovali měsíce plánování a hloubkovému průzkumu trhu jenom pro napsaní komplexního obchodního plánu, stačí podnikatelům zformulovat hypotézu a pak ji vyhodnotit z hlediska business model canvas nebo lean canvas (diagramu, který ukazuje, jakou hodnotu bude startup vytvářet).
- Aplikace zákaznického přístupu (customer development) předpokládá živou komunikaci s potenciálními uživateli, aby bylo možné identifikovat jejich potřeby a získat zpětnou vazbu podle hypotézy realizované ve formě MVP. Na základě výsledků zpětné vazby budou provedené změny v MVP a bude zahájen nový cyklus vývoje.
- V souladu s agilním vývojem softwaru (agile development) se předpokládá, že na konci každé iterace obdrží tým hotový produkt, který je následně testován v souladu se zákaznickým přístupem a poslán k dodělání.
V metodice lean startupu tradiční vícestranový obchodní model nahrazuje business model canvas nebo lean canvas. Co to je?
Business model canvas
Tento model navrhl Alexander Osterwalder v knize "Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers”. Skládá se z devíti strukturálních bloků:- Zákaznické segmenty (Customer segments) jsou skupiny zákazníků, na které se vztahuje obchodní model.
- Hodnotová nabídka (Value propositions) jsou výhody, které uživatelům nabízíte.
- Distribuční kanály (Distribution channels) jsou kanály, prostřednictvím kterých jsou produkty prodávány. V případě aplikací jsou to Apple Store a Google Play.
- Vztahy se zákazníky (Customer relations) vytvářejí a udržují všichni zaměstnanci, kteří komunikují s klienty.
- Příjmové toky (Revenue streams) - odkud pocházejí zisky, z jednorázových nákupů nebo předplatného?
- Klíčové zdroje (Key resources) jsou to zdroje, o které se opírá startup: materiální, intelektuální, lidský, finanční.
- Klíčové aktivity (Key activities) prováděné startupem.
- Klíčoví partneři (Key partners), kteří vám pomáhají provádět aktivity: dodávat zdroje nebo poskytovat poradenské či zprostředkovatelské služby.
- Struktura nákladů (Cost structure) - náklady spojené s fungováním modelu. Záleží na klíčové činnosti, zdrojích a klíčových partnerech.
Hodnotová nabídka iTunes podle business model canvas byla o možnosti koupit levně pouze ty písně, které potřebujete, a brát si hudbu s sebou. Současně byla služba orientována na masový trh a vysoká úroveň příjmů byla dosažena díky velkému prodeji hudby a prodeji přehrávačů iPod.
Pokud chcete vytvořit business model canvas online, použijte šablonu pro Google Draw.
Lean canvas
Ash Maurya nahradil business model canvas vlastním modelem, který představil v knize Lean Startup. Vycházel z podkladů Erica Rice (lean methodology) a Steve Blanka (Customer Development Methodology) a položil si za cíl zafixovat ve svém modelu prvky, které nesou největší rizika pro startup. Jsou to:- Problém (Problem). Některým startupům se nedaří dosáhnout úspěchu, protože neřeší problémy a potřebnosti uživatelů.
- Řešení (Solution). V tomto modelu se řešení problému nepřikládá taková váha. Řešení musí být jednoduché, stejně jako MVP (minimal viable product) vyvinutý na jejím základě.
- Klíčové metriky (Key metrics). Je třeba jasně definovat ukazatele, kterými se vyhodnotí účinnost efektivity práce startupu.
- Neférová výhoda (Unfair advantage). Pokud je Váš startup jedinečný, nebude mít zpočátku konkurenci, ale nakonec se konkurence objeví, jak tomu bylo u Uberu. Proto je třeba najít výhodu, která bude prospěšná při rozlišování Vašeho startupu od konkurence.
Podle lean canvas je hlavním problémem dlouhý proces načtení a stanování fotografií. Unikátní nabídkou hodnot je možnost rychle sdílet fotografie a videa bez nutnosti manuálního stahování. Jako model monetizace bylo vybráno placené předplatné s 30denním zkušebním obdobím a klíčové metriky byly následující:
- registrace;
- vytvoření první galerie;
- odeslání odkazu na galerii nebo video přátelům;
- odeslání pozvánek;
- nákup předplatného.
Lean canvas pomůže odpovědět na důležité otázky pro začínající firmy:
- Jaký problém vyřeší startup?
- Jak můžeme stručně formulovat navrhované řešení?
- Čím je jedinečný? Jaká výhoda umožní startupu předehnat konkurenci?
- Kdo je cílovou skupinou startupu?
- Jak se změří účinnost startupu?
- Kterými kanály se bude propagace provádět?
- Jaké jsou náklady na uvedení startupu do provozu?
- Jak bude startup vydělávat peníze?
Komentáře
Okomentovat