Přeskočit na hlavní obsah

Co je zadaní s požadovanou funkcionalitou? A proč ho potřebujete?


Když zákazník mluví o svých požadavcích, může se stát, že vynechá podstatné detaily. Uvedeme si to na příkladu - zákazník požaduje v mobilní aplikaci autorizaci uživatele pomocí telefonního čísla a hesla, která bude propojená se sociálními sítěmi. Na schůzce zákazník pouze sdělí, že potřebuje autorizaci a neřekne k tomu žádné další podrobnosti nebo požadavky, jak to má být přesně provedeno. V důsledku toho vývojář udělá autorizaci pomocí e-mailu a hesla. Klient je ve výsledku nespokojen a vývojář nechápe proč.

Abyste předešli takovým situacím, všichni členové týmu musí rozumět tomu, jakého výsledku potřebujete dosáhnout. Proto potřebujete vytvořit podrobné zadání s požadovanou funkcionalitou (dále FZ), ve kterém se popíšou veškeré možnosti a požadavky vyvíjené aplikace nebo systému. Zadání s požadovanou funkcionalitou potřebujete pro:
  • vytvoření plného zadání projektu a technické dokumentace, ve kterém se přesně popíše, jak bude daná aplikace nebo systém fungovat.;
  • vytvoření podrobného návrhu a wireframů;
  • chápání toho, jak všechno funguje;
  • zhodnocení a plánování vývoje;
  • testování;
  • případné předání projektu jinému týmu.

Co očekáváme od zadání s požadovanou funkcionalitou?

Dokumentování možností a funkcí produktu ve formě zadaní má poskytnout týmu jasnou představu o něm. Pro vývojáře jsou úkoly přesně formulovány a mají svůj pořádek, což optimalizuje vývojový proces. Tester pomocí FZ může vytvořit kontrolní seznam - podrobný seznam funkcí, které je třeba testovat, a buď si ověří, že aplikace funguje přesně podle dokumentu, nebo najde chyby. Dále, při vývoji a podpoře produktu, tester doplňuje všechny změny do FZ a aktualizuje dokument. Pokud se zákazník najednou rozhodl zvolit jiného dodavatele, FZ pomůže předat projekt novému týmu jednodušeji a rychleji.

V praxi neexistuje žádná standardní šablona pro vytvoření zadání s požadovanou funkcionalitou. Zadání by mělo být výstižné, protože nikdo nechce číst zbytečné informace. Zároveň by tým neměl mít k dokumentu otázky, protože obsah by měl být jasný, jednoznačný a měl by týmu přinášet užitek.

Jak vypadá dokument, který nikdo nepotřebuje?

Tím, že neexistuje standardní šablona na tvorbu kvalitního zadání a projekt je tak tvořen ve volném stylu, často se stává, že vznikne rozsáhlý dokument, ve kterém jsou jednotlivé funkce popsány do sebemenšího detailu. V zadání neexistuje jednotná struktura, a tak dojde k tomu, že zadání napříč všemi projekty jsou odlišná. Zároveň se nikdo nechce zabývat takto rozsáhlým dokumentem: odborníci raději komunikují s analytikem nebo manažerem a testeři si píšou vlastní kontrolní seznamy od nuly, protože doba testování podle sepsaného zadání se několikrát zvyšuje.

Nehledě na to, že samotný produkt se postupem času vyvíjí a doplňuje o novou funkcionalitu. Kvůli tomu je potřeba dokumentaci aktualizovat. A pokud sepsaný dokument nikdo nepoužívá, nemá smysl jej ani aktualizovat, jelikož by to byla ztráta času. Dokument se tak stává nepotřebným a zbytečným.

Jak tedy na zadaní s požadovánou funkcionalitou?

Abychom vyřešili problém, zkusíme změnit formát zadání. Každé zadání by mělo obsahovat tzv. Superstories a Stories. Pod Superstory si můžete představit kapitolu, kterou můžete rozdělit na podkapitoly, nebo-li Stories. Charakteristickou vlastností Superstories je, že zobrazuje hlavní cíle koncového uživatele. Například v online obchodě chce uživatel vidět katalog, objednat oblíbený produkt a sledovat jeho dodání. Superstories tak budou katalog, osobní účet a objednání zboží. Každý z těchto Superstories má svou vlastní hodnotu pro uživatele a je relativně soběstačný.

Superstory stanovuje nejobecnější hranice všech částí aplikace, proto dalším krokem bude rozdělení superstory na menší části - stories.

Jednotlivé stories popisují krátkými větami funkcionalitu z pohledu uživatele. Zahrnují uživatele, funkce, které používá a cíle uživatele. Pro internetový obchod z příkladu mohou stories vypadat takto:
  • “Jako zákazník můžu použít vyhledávání v katalogu a rychle najít produkt, který potřebuji”,
  • “Jako zákazník můžu přidat produkt do oblíbených, abych se mohl rychle vrátit k výrobkům, které se mi líbí”.
Superstories a Stories tvoří “kostru” zadání a v rané fázi projektu to stačí. Ve fázi návrhu je dokument kompletně dokončen a objevují se kritéria přijetí (acceptance criterium) - jedná se o krátké pokyny, které podrobně popisují funkcionalitu.

Pro internetový obchod z příkladu mohou kritéria přijetí vypadat takto:
  • mohu najít produkt podle názvu;
  • mohu najít produkt podle čárového kódu;
  • vidím prázdnou obrazovku, pokud katalog neobsahuje žádnou položku.
Kritéria přijetí nezohledňují počet obrazovek, umístění tlačítek, jejich barvu a jiné konstrukční prvky.
Takto sepsané zadání bude jednodušší a rychleji sepsané. Pro tým je snadné porozumět požadavkům díky detailnímu popisu - krátké a jednoduché věty jsou pro lidi snadněji přijatelné.
Zadaní s požadovanou funkcionalitou informuje o tom, co může uživatel s aplikací dělat. Technické informace, požadavky na rozhraní a architekturu aplikace je třeba umístit do technického zadání, se kterým Vám pomůže dodavatel.

Pokud chcete ve výsledku dostat aplikaci, která bude zcela odpovídat Vašim představám, dodejte jasně definované zadání s požadovanou funkcionalitou. Technické zadání, analýzu, detailní návrh a promyšlený vývoj Vám zajistí iQuest.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Programování je jednou z nejcennějších dovedností pro profesní růst, osobní rozvoj a vytváření něčeho úžasného. Je čas popsat deset tipů pro ty, kteří právě začínají svou cestu do programovacího světa. 1. Zjistěte, proč chcete programovat Zvolený směr ve výuce bude záviset na tom, proč se chcete naučit programovat a jak dlouho jste ochotni věnovat tomuto procesu. Pokud chcete být programátorem, je třeba začít s odborným kurzem (společnost Google sestavila seznam dovedností a kurzů pro ty, kteří chtějí být programátorem). Pokud chcete vytvářet hry a webové stránky pro zábavu ve svém volném čase, interaktivní kurzy jsou nejlepší volbou. Bloc vytvořil srovnávací tabulku kurzů v závislosti na zatížení, nákladech a důvodech k osvojení si programování. 2. Vyberte správný jazyk programování Neexistuje nejlepší programovací jazyk. Jakmile se naučíte jeden, nebude pro vás problém zvládnout další. Takže se nemusíte koncertovat na volbu pouze jednoho jazyka. Nicméně předpokládá s...

Co je MVP a proč se vyplatí být minimalistou při vývoji software?

Plánujete vývoj softwarové aplikace? Vydejte se cestou MVP, tedy minimálního životaschopného produktu (Minimal Viable Product). Velmi pravděpodobně vám to ušetří mnoho peněz a starostí. Co je MVP? Pojďme se podívat na to, co se za zkratkou MVP skrývá. MVP neboli minimal viable product je v našem případě software, který je spuštěn s nejmenší možnou funkcionalitou vyvinutou v co nejkratším čase a za co nejnižší možné náklady. Výsledkem je, že můžete rychle získat relevantní zpětnou vazbu od reálných uživatelů. Díky MVP zjistíte, co uživatelé OPRAVDU potřebují a chtějí. Konečný produkt (aplikace či služba) vzniká na základě získané zpětné vazby. V podstatě se jedná o strategii vývoje, která minimalizuje rizika při zavádění nových produktů a služeb a v praxi vám ušetří nejen peníze, ale i čas a energii.  Vývoj mobilní aplikace/software podle strategie MVP spočívá ve vytvoření nejjednodušší verze software , která má sice minimum vlastností a funkcí, ale zároveň je dostatečně výkonná, a...

5 důvodů k tvorbě rozsáhlého webu s použitím technologie umělé inteligence (AI).

Gartner ještě loni psal o tom, že všechny velké společnosti, které pracují v oboru elektronického obchodování, začnou používat hlasové a dokonce i video vyhledávání produktů před rokem 2021. Použití řešení na základě umělé inteligence ve vývoji webových stránek umožní internetovým obchodům lépe porozumět potřebám a náladě svých spotřebitelů. V důsledku toho budou e-shopy schopné nabídnout každému zákazníkovi produkt, který přesně odpovídá jeho potřebám, a to na základě analýzy uživatelských preferencí. Futurologové předpovídají, že společnosti, které uplatní inovace na bázi umělé inteligence do roku 2020, zvýší své zisky o 30 %. V tomto článku vyjmenujeme 5 důvodů k použití technologie umělé inteligence pro vývoj webu. 1. Ještě rychlejší vyhledávání. Moderní uživatelé chtějí získat potřebnou informaci co nejrychleji a nejsnadněji. Hlasové vyhledávání je už teď velmi populární u mladší generace. Potřebujete předem předvídat možnost snadného vyhledávání Vašich webových strán...