Přeskočit na hlavní obsah

Ověření myšlenky: co by mělo předcházet vytvoření MVP(minimal viable product)?


Současná doba je nejvhodnější k zahájení podnikání. Za celou historii neměli podnikatelé nikdy tolik svobody, podpory a možností. Statistiky však ukazují, že 90 % startupů selže. Proč?

Mnoho skvělých nápadů se bohužel nikdy nepromění na vážné a stabilní podnikání, protože na začátku nebyly důkladně testovány na životaschopnost. Vážným investicím musí předcházet určitá posloupnost kroků, bez kterých to nepůjde.

Stručně řečeno, pokud mluvíme o rozvoji IT produktů, tato posloupnost by měla obsahovat potvrzení konceptu - vytvoření prototypu - spuštění a testování produktu s nejmenší možnou funkcionalitou (MVP) - a teprve potom plnohodnotný vývoj produktů. V předchozích článcích jsme již diskutovali o tom, co je MVP a proč ho potřebujete. V tomto článku věnujeme větší pozornost krokům, které by měly předcházet vytvoření MVP.

Proč je nutné ověření myšlenky?

Můžete mít dokonalý nápad, ale pokud nemá podporu a tzv. trakci, bude těžké najít své místo na slunci mezi mnoha dalšími dokonalými nápady. Trakcí se označuje období, během kterého startup rychle roste, získává velké množství uživatelů, jeho cena začíná růst a všichni jsou spokojení. Trakce pro investory slouží také jako indikace, že nápad stojí za jednání. A to je pochopitelné: investoři dobře vědí, že je mnohem jednodušší budovat podnik na základě poptávky a nevytvářet poptávku po stávajícím produktu.
Ověření pomáhá odstoupit od myšlenky a podívat se na ni objektivně. Tento stav je dosažen vytvářením objektivní zpětné vazby od zástupců cílové skupiny a odborníků z oboru.

Začněte validaci myšlenky ověřením konceptu.

Dejte svou představu stranou a zamyslete se nad cílovým publikem a jeho zkušenostmi. Potřebujete pochopit, zda bude váš produkt atraktivním a nezbytným pro vaše budoucí zákazníky.
Začněte analýzou problému, který má váš produkt řešit. Jak tento problém uživatelé řeší teď? Kdo jsou vaši hlavní konkurenti? Proč je vaše nabídka lepší? Jak se bude lišit od toho, co už je na trhu?
Vaše předpoklady jsou teď mnohem blíže realitě, ovšem pořád se jedná pouze o předpoklady. Pokud je chcete otestovat, musíte své cílové publikum kontaktovat. Existují desítky technik, které pomáhají získat zpětnou vazbu od uživatelů. Jedná se o rozsáhlý průzkum trhu, rozhovory, tabulky, mailingovou propagaci, použití sociálních sítí a vytvoření landing page (microsite).
Ve skutečnosti v této fázi vytváříte svou obchodní identitu a budujete povědomí o značce. To pomáhá najít mezeru na trhu pro váš produkt: lidé jsou ochotni kupovat to, o čem již slyšeli. Přitahujete následovníky, vaše nejvěrnější publikum, které bude šířit zprávy o vašem produktu.
Když jste přesvědčeni o účelnosti myšlenky, můžete začít uvažovat o její realizaci.

Kdy potřebujete prototyp?

Prototyp je elementární a funkční model produktu. Jeho úkolem je ukázat budoucím zákazníkům, investorům a zúčastněným stranám, jak bude produkt vypadat a fungovat. Kromě toho, prototyp Vám dovoluje otestovat vaši teorii v praxi.
V procesu testování prototypu občas vznikají nové užitečné myšlenky nebo se naopak odhalují problémové oblasti. V této počáteční fázi je oprava chyb a provádění změn mnohem levnější a snadnější.
Poté, co otestujete prototyp, můžete začít rozvíjet produkt s nejmenší možnou funkcionalitou a spustit ho na trhu.
MVP
Když prototyp identifikuje problémy v počáteční fázi vývoje, pak hlavním úkolem MVP je sledovat reakci uživatelů na produkt v reálném životě po jeho spuštění na trh.
Vzhledem k tomu, že MVP je v podstatě skutečným produktem, je velmi žádoucí, aby se do jeho vývoje zapojil profesionální tým. Stovky nových aplikací a služeb jsou spuštěny po celém světě každý měsíc. Uživatelé nebudou tolerovat všechny chyby a mizerný design jenom kvůli tomu, že nabízíte zkušební verzi. MVP je skutečná, důkladně promyšlená a funkční aplikace, ale s omezenou funkčností.
O MVP si dočtete více v následujících článcích:

Závěr

Analyzovali jsme tři hlavní etapy ověření podnikatelského nápadu:
  • Potvrzení konceptu
  • Vývoj prototypu
  • Vytváření a testování MVP.
Tyto kroky vám pomohou levně a rychle zjistit, zda váš nápad má tržní potenciál. Ověření myšlenky vám tak umožní vyhnout se chybám, zbavit se nepotřebných funkcí a zvýšit šance na úspěch. Doporučujeme používat všechny tyto kroky jeden po druhém, ačkoli každý z nich funguje sám.

Naše společnost může nabídnout spolupráci ve všech fázích vývoje produktu - od analýzy podnikatelského nápadu a vývoje prototypu a MVP až po vývoj plnohodnotné aplikace. Kontaktujte nás a změníme Vaše myšlenky v software.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

10 způsobů jak se naučit programovat samostatně.

Programování je jednou z nejcennějších dovedností pro profesní růst, osobní rozvoj a vytváření něčeho úžasného. Je čas popsat deset tipů pro ty, kteří právě začínají svou cestu do programovacího světa. 1. Zjistěte, proč chcete programovat Zvolený směr ve výuce bude záviset na tom, proč se chcete naučit programovat a jak dlouho jste ochotni věnovat tomuto procesu. Pokud chcete být programátorem, je třeba začít s odborným kurzem (společnost Google sestavila seznam dovedností a kurzů pro ty, kteří chtějí být programátorem). Pokud chcete vytvářet hry a webové stránky pro zábavu ve svém volném čase, interaktivní kurzy jsou nejlepší volbou. Bloc vytvořil srovnávací tabulku kurzů v závislosti na zatížení, nákladech a důvodech k osvojení si programování. 2. Vyberte správný jazyk programování Neexistuje nejlepší programovací jazyk. Jakmile se naučíte jeden, nebude pro vás problém zvládnout další. Takže se nemusíte koncertovat na volbu pouze jednoho jazyka. Nicméně předpokládá s...

Co je MVP a proč se vyplatí být minimalistou při vývoji software?

Plánujete vývoj softwarové aplikace? Vydejte se cestou MVP, tedy minimálního životaschopného produktu (Minimal Viable Product). Velmi pravděpodobně vám to ušetří mnoho peněz a starostí. Co je MVP? Pojďme se podívat na to, co se za zkratkou MVP skrývá. MVP neboli minimal viable product je v našem případě software, který je spuštěn s nejmenší možnou funkcionalitou vyvinutou v co nejkratším čase a za co nejnižší možné náklady. Výsledkem je, že můžete rychle získat relevantní zpětnou vazbu od reálných uživatelů. Díky MVP zjistíte, co uživatelé OPRAVDU potřebují a chtějí. Konečný produkt (aplikace či služba) vzniká na základě získané zpětné vazby. V podstatě se jedná o strategii vývoje, která minimalizuje rizika při zavádění nových produktů a služeb a v praxi vám ušetří nejen peníze, ale i čas a energii.  Vývoj mobilní aplikace/software podle strategie MVP spočívá ve vytvoření nejjednodušší verze software , která má sice minimum vlastností a funkcí, ale zároveň je dostatečně výkonná, a...

5 důvodů k tvorbě rozsáhlého webu s použitím technologie umělé inteligence (AI).

Gartner ještě loni psal o tom, že všechny velké společnosti, které pracují v oboru elektronického obchodování, začnou používat hlasové a dokonce i video vyhledávání produktů před rokem 2021. Použití řešení na základě umělé inteligence ve vývoji webových stránek umožní internetovým obchodům lépe porozumět potřebám a náladě svých spotřebitelů. V důsledku toho budou e-shopy schopné nabídnout každému zákazníkovi produkt, který přesně odpovídá jeho potřebám, a to na základě analýzy uživatelských preferencí. Futurologové předpovídají, že společnosti, které uplatní inovace na bázi umělé inteligence do roku 2020, zvýší své zisky o 30 %. V tomto článku vyjmenujeme 5 důvodů k použití technologie umělé inteligence pro vývoj webu. 1. Ještě rychlejší vyhledávání. Moderní uživatelé chtějí získat potřebnou informaci co nejrychleji a nejsnadněji. Hlasové vyhledávání je už teď velmi populární u mladší generace. Potřebujete předem předvídat možnost snadného vyhledávání Vašich webových strán...