Mnoho skvělých nápadů se bohužel nikdy nepromění na vážné a stabilní podnikání, protože na začátku nebyly důkladně testovány na životaschopnost. Vážným investicím musí předcházet určitá posloupnost kroků, bez kterých to nepůjde.
Stručně řečeno, pokud mluvíme o rozvoji IT produktů, tato posloupnost by měla obsahovat potvrzení konceptu - vytvoření prototypu - spuštění a testování produktu s nejmenší možnou funkcionalitou (MVP) - a teprve potom plnohodnotný vývoj produktů. V předchozích článcích jsme již diskutovali o tom, co je MVP a proč ho potřebujete. V tomto článku věnujeme větší pozornost krokům, které by měly předcházet vytvoření MVP.
Proč je nutné ověření myšlenky?
Můžete mít dokonalý nápad, ale pokud nemá podporu a tzv. trakci, bude těžké najít své místo na slunci mezi mnoha dalšími dokonalými nápady. Trakcí se označuje období, během kterého startup rychle roste, získává velké množství uživatelů, jeho cena začíná růst a všichni jsou spokojení. Trakce pro investory slouží také jako indikace, že nápad stojí za jednání. A to je pochopitelné: investoři dobře vědí, že je mnohem jednodušší budovat podnik na základě poptávky a nevytvářet poptávku po stávajícím produktu.Ověření pomáhá odstoupit od myšlenky a podívat se na ni objektivně. Tento stav je dosažen vytvářením objektivní zpětné vazby od zástupců cílové skupiny a odborníků z oboru.
Začněte validaci myšlenky ověřením konceptu.
Dejte svou představu stranou a zamyslete se nad cílovým publikem a jeho zkušenostmi. Potřebujete pochopit, zda bude váš produkt atraktivním a nezbytným pro vaše budoucí zákazníky.Začněte analýzou problému, který má váš produkt řešit. Jak tento problém uživatelé řeší teď? Kdo jsou vaši hlavní konkurenti? Proč je vaše nabídka lepší? Jak se bude lišit od toho, co už je na trhu?
Vaše předpoklady jsou teď mnohem blíže realitě, ovšem pořád se jedná pouze o předpoklady. Pokud je chcete otestovat, musíte své cílové publikum kontaktovat. Existují desítky technik, které pomáhají získat zpětnou vazbu od uživatelů. Jedná se o rozsáhlý průzkum trhu, rozhovory, tabulky, mailingovou propagaci, použití sociálních sítí a vytvoření landing page (microsite).
Ve skutečnosti v této fázi vytváříte svou obchodní identitu a budujete povědomí o značce. To pomáhá najít mezeru na trhu pro váš produkt: lidé jsou ochotni kupovat to, o čem již slyšeli. Přitahujete následovníky, vaše nejvěrnější publikum, které bude šířit zprávy o vašem produktu.
Když jste přesvědčeni o účelnosti myšlenky, můžete začít uvažovat o její realizaci.
Kdy potřebujete prototyp?
Prototyp je elementární a funkční model produktu. Jeho úkolem je ukázat budoucím zákazníkům, investorům a zúčastněným stranám, jak bude produkt vypadat a fungovat. Kromě toho, prototyp Vám dovoluje otestovat vaši teorii v praxi.V procesu testování prototypu občas vznikají nové užitečné myšlenky nebo se naopak odhalují problémové oblasti. V této počáteční fázi je oprava chyb a provádění změn mnohem levnější a snadnější.
Poté, co otestujete prototyp, můžete začít rozvíjet produkt s nejmenší možnou funkcionalitou a spustit ho na trhu.
MVP
Když prototyp identifikuje problémy v počáteční fázi vývoje, pak hlavním úkolem MVP je sledovat reakci uživatelů na produkt v reálném životě po jeho spuštění na trh.
Vzhledem k tomu, že MVP je v podstatě skutečným produktem, je velmi žádoucí, aby se do jeho vývoje zapojil profesionální tým. Stovky nových aplikací a služeb jsou spuštěny po celém světě každý měsíc. Uživatelé nebudou tolerovat všechny chyby a mizerný design jenom kvůli tomu, že nabízíte zkušební verzi. MVP je skutečná, důkladně promyšlená a funkční aplikace, ale s omezenou funkčností.
O MVP si dočtete více v následujících článcích:
Závěr
Analyzovali jsme tři hlavní etapy ověření podnikatelského nápadu:- Potvrzení konceptu
- Vývoj prototypu
- Vytváření a testování MVP.
Naše společnost může nabídnout spolupráci ve všech fázích vývoje produktu - od analýzy podnikatelského nápadu a vývoje prototypu a MVP až po vývoj plnohodnotné aplikace. Kontaktujte nás a změníme Vaše myšlenky v software.
Komentáře
Okomentovat